Vilka hustillverkare är kända för att vara lite billigare än andra men ändå bra?

Vi har letat efter hus med ljus och lykta och börjar fundera på att bygga istället. Vi har en tomt i sikte för 350 000... Vad kan det landa på tror ni? Har man någon chans att bygga ett hus för under 2 miljoner om man inte bygger lösvirke?
 
Vi har också en budget på 2 milj. Efter många om och men så har vi nu beställt ett hus ur Eksjöhus Egna hemsserie. Ett enplanshus på 138 kvm och med garage och lite tillval som t ex ryggåstak och valmat tak, vinkel i vardagsrum, samt lite extra utrustning i köket, så landar vi just på summan 2 milj. Det är med tomt 250 tusen, byggherrekostnader etc. Dock sparar vi 100 tusen på att måla, tapetsera och kakla själva. Även LB-hus har en husserie med lite lägre pris, Ugglan-serien och även ett 1½-plans hus som heter Duvhöken. Ovan nämnda hus är med platta på mark och golvvärme.
När det gäller torpargrund så finns det Smålandsvillan, Älvsbyhus m flera som dock har en lägre grundstandard i tex kök och badrum än Eksjö och LB.

 
Tack för svaren. Nu har jag surfat lite. Det är en djungel!!
Ugglan-serien, är det husen som heter något med uggla alltås? Det finns inga sluttningshus i den serien eller? Jag får surfa vidare:)
 
Sluttningshus i den prisklassen kan bli väldigt svårt att hitta. Vi ska bygga Jordugglan (128 kvm 1 plan) utanför Munka Ljungby och är än så länge väldigt nöjda med det.
 
sluttnings- och etagehus blir dyrare pga murningen, men om ni satsar på mycket eget arbete så kanske det går med 2 mille, fast det känns svårt. Min uppfattning är att ni får mest hus för pengarna om ni hittar en bra lokal lösvirkesfirma, men det är förståss knepigt att spåra upp. På västkusten kan jag rekommendera Varbergshus
 
Ok. Då kanske vi ska slå sluttningshus ur tanken... Man får bygga enplans på tomten också, om vi inte väljer en annan tomt vill säga:)

Är funkisvillor alltid dyra eller finns det någon fabrikant som har ok priser på sådana hus? Jag antar att eksjöhus och lb-hus inte är lika billiga på de husen som på sina billigare serier :p
 
Om du menar suteränghus dvs med en hel våning där nere också så behöver det kanske inte bli så mycket dyrare. Murningen kostar ju iofs, men ni får ju en hel våning därnere. Huset borde alltså kunna göras mindre ytmässigt. Det innebär mindre platta och mindre tak. Två dyra komponenter på ett hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.