Svår fråga givetvis, men om vi försöker höfta lite.

Vi ska bygga hus och i priset är idag fönsterbänkar i ek inkluderat.
Nu börjar vi bli lite tveksamma om detta är bra. (Risk för fläckar efter vatten osv), och funderar då på alternativen.

Hur skulle ni gissa att prisskillnaden är mellan vid MDF (eller vad det nu är som ofta är standard), Ek och granit.

Vi kommer ha granit-skiva i köket, så skulle vara snyggt med samma. Men samtidigt känns det som det är risk för att det rinner i väg kostnadsmässigt.

Har för mig att totalt har vi 11 fönster det handlar om.
 
Vet ingenting om priserna men jag skulle mycket hellre ha ek än mdf. Vi har mdf och det blir lätt repor eller små hål i färgen den är målad med och om det kommer ner vatten där (vilket det lätt gör om man har blommor som man är lite klumpig när man vattnar) så kan det blir fula bubblor. Om vi bygger nytt igen någon gång så tänker jag absolut betala extra för att få fönsterbänkar i massivt trä eller sten.
 
Jag håller på och kikar på fönsterbänk i marmor då en gick sönder strax innan vi flyttade in.
En skiva med ungefärliga mått 1600x150x20mm kostar ca 600kr.
 
Det var ju inte så farligt ändå, ska man gissa på att en i ek är ca 300kr kanske och mdf 150?
 
  • Gilla
Nitram74
  • Laddar…
Vi har bytt ut våra fönsterbänkar från trä till marmor, tror vi betalade knappt 1000:-/m. Hade vi gjort det idag hade vi nog tagit en hårdare sten, t.ex. granit. Vi har fått både repor och fläckar av vatten i marmorn.
 
Verkar som det ligger på ca 300/600/900 kr/lpm har jag för mig dom sa.
I princip försumbart till de få fönsterbrädor vi kommer ha.

Vad anser ni vara bäst? Granit borde väl hålla bäst, även om kanske vita bänkar ser bäst ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.