Undrar hur mycket det skiljer i pris på
att så gräsmattan själv eller köpa på
färdig på rulle vilket för oss skulle bli
dyrt ca 6-700kvm gräs!!!

Men vad ligger gräsfrö i pris?

Sedan när är det bäst att så?

Mvh Annika
 
ca 1000 spänn för 20 kg
 
Underarbetet för gräsmatta på rulle är lika viktigt som för egensådd.

Har man bråttom tar man rulle.
Har man gott om tid sår man själv.

Bästa tid att så är nu på våren eller i höst när daggen ligger kvar.

När bönderna är ute och sår på våren är en lämplig tidpunkt.
 
valter53 skrev:
Underarbetet för gräsmatta på rulle är lika viktigt som för egensådd.

Har man bråttom tar man rulle.
Har man gott om tid sår man själv.

Bästa tid att så är nu på våren eller i höst när daggen ligger kvar.

När bönderna är ute och sår på våren är en lämplig tidpunkt.
Tack för bra svar!
VI bygger ju nu imars månad och min tanke är ju
att marken måste hinna sätta sig,
så då kanske det är bäst att så i aug-sep??

min gamle far säger att hösten e bäst ::)

mvh Annika
 
Jag har rullat ut åtskillida tusen kvadratmeter gräs i jobbet..

Som föregående talare sagt så är underarbetet viktigt, att det är jämnt nog... Men är det bara jämnt, bra fuktigt och över 5 grader ute så tar sig gräser jättebra. Rullar du ut gräs i maj-augusti så fäster det på två veckor om det är varmt och man vattnar bra.

Året efter sådden är det lämpligt att topdressa där det satt sig, och det gäller både "rullgräs" och sått gräs. Jag ka nverkligen rekommendera rullgräs, du får en färdig gräsmatta med en gång och slipper massa arbete med sådden. Dessutom slipper du kämpa mot ogräs och mossa från början!
 
tomas_mandorf: hur många kvm ungefär räcker 20 kg gräsfrö till?? Vore kanon om någon vet det, så man kan jämföra lite prsskillnader mellan rullgräs och sågräs...

;D
 
hela meningen kom visst inte med.

ca 2kg/100 kvm för de finare sorterna men upp mot 3,5 kg/100 kvm för "villa gräs" (växer till sig fortare)
 
ok va bra..
DÅ var det ju inte sååååå farligt dyrt i alla fall... trodde det skulle kosta skjortan med gräsfrö =)
 
frågan är nog om vill spendera 15 000 på
färdig gräsmatta??

för jag undrar om det är stor prisskillnad
på gräsrullarna i skåne??

gräsmattan ger mig lätt ångest :surprised:

mvh Annika
 
fridasven skrev:
ok va bra..
DÅ var det ju inte sååååå farligt dyrt i alla fall... trodde det skulle kosta skjortan med gräsfrö =)

Ibland vill jag köpa en säck med ängblomsterfrö
å sprida ut det jämt över tomten
å låta allt växa vilt 8) ::)

 
Det blir mycket bättre kvalitet på gräset när man sår själv. Vi har både rullad och sådd och den egenhändigt sådda är mycket tätare och grönare.
 
Jag har för mig att jag hörde ungefär 3:-/kvm för att så gräsmatta. Detta då att jämföra med uppåt 20-25:-/kvm för rullgräs.

/Gojan
 
Maria_W skrev:
Det blir mycket bättre kvalitet på gräset när man sår själv. Vi har både rullad och sådd och den egenhändigt sådda är mycket tätare och grönare.
Det är inte de erfarenheter jag har av rullgräs. De partier som jag lagt ut i jobbet har varit av mycket bra kvalitét. Täta och fina, inget ogräs eller mossa.

om et nu skulle kosta 15000kr för att få en gräsmatta helt uppvuxen på två veckor, så vilken kostnad är det i förhållande till vad hela husbygget kostat? Liten gissar jag.
 
Vad krävs det för underlag för rullat gräs?
Räcker det med att lägga ut den på en utjämnad grovplanerad tomt, dvs direkt på fyllnadslagret?

Annars: hur tjockt jordlager?
Vilken typ av jor under rullat gräs?
Vad kostar sådan jord?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.