Står i valet o kvalet. Lätt att lägga elsslingor, men folk menar att vatten blir billigare i längden om man ändå har vattenburet.

Nån som har erfarenhet av detta?
 
Det beror till stor del vad du värmer radiatorvattnet med.
Värms vattnet med direktel så är det förstås ingen skillnad mot elslingor, men värms det med bergvärme/ved/pellets så blir det dyrare med en elslinga beroende på vilket kWh-pris du räknar med att du betalar för alternativen.
 
Är det ett normalt bardrum (3-6m2) går det inte att "räkna hem" vattenburet då materialkostnaden blir väldig hög jmf med en elslinga. Möjligen om shuntgrupp etc redan finns och rördragning dit går att lösa så kan det vara ide, annars inte enl min mening. Dessutom har el den fördelen att den kan köras oberoende av annan värme, ex på sommaren
 
Det där med att materielkostnaden skulle vara högre för vattenburen variant är väl inte helt sant. Har du pump verkar det som om många skiter i shunten och kör radiatorvattnet rakt ut i slingorna utan någon negativ verkan. Vet inte vad elvärme kostar i materielkostnad, men SÅ dyrt är inte vattenvarianten ens med en färdig shunt med pump. Några lusentappar för shunt, pump, slang och kopplingar.
 
Hmm...får kolla det där med shuntgrupp...
 
Hur som så retar det mig att jag inte la ner slang i gjutningen i källaren/badrummet. Har direktverkande el i resten av huset idag men en slang för några hundralappar för ev framtiden känns nu fånigt att jag glömde. :(
 
Antag badrum på 4m2 golv

Wirsbo push 12 + slang och kopplingar etc ca 4000 (rinkabyrör)
Ebeco Cablekit 50 31m/330w ca 1600 kr
Installationen är till ebecos fördel, antag 1000 kr mindre (ca 2 timmar + lite material)

Diff ca 3000 kr att köpa el för

Lägre bygghöjd med el = mindre flytspackel & lägre tröskel

Men visst, är inte bygghöjd ett problem och radiatorvärme finns nära och man har billig värme (VP, ved eller spannmål) så kan det givetvis vara ett alternativ.
 
peterand skrev:
Antag badrum på 4m2 golv

Wirsbo push 12 + slang och kopplingar etc ca 4000 (rinkabyrör)
Ebeco Cablekit 50 31m/330w ca 1600 kr
Installationen är till ebecos fördel, antag 1000 kr mindre (ca 2 timmar + lite material)

Diff ca 3000 kr att köpa el för

Lägre bygghöjd med el = mindre flytspackel & lägre tröskel

Men visst, är inte bygghöjd ett problem och radiatorvärme finns nära och man har billig värme (VP, ved eller spannmål) så kan det givetvis vara ett alternativ.
Fast du måste anlita elektriker vid elgolv, vattenburet kan man lägga själv.
Lite tråkigt med elgolv om elpriset ligger på 2-3 kr om något år.
 
Vi har pellets...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.