Jag undrar hur mycket jag kan ta i timpeng för byggnadssnickeriarbeten. Har 2 års utbildning och 3,5 års arbetslivserfarenhet i branschen. Jag är har FA-skatt.
 
400+moms
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Är det varken över eller under då?
 
Det beror väl på hur prisbilden ligger där du bor. Kolla runt lite och se vad dina konkurrenter tar.
 
Främst beror det väl på dina omkostnader och vilken typ av arbete du kommer att utföra, du måste ju se till att du täcker dina kostnader.
Att bara se till vad dina konkurenter tar och lägga dig på samma nivå kan vara farligt om dom är för billiga.
Om du kommer att göra mycket korta jobb kanske det kan bli svårt att få till tillräckligt med timmar att fakturera för att täcka dina kostnader.

(Med tanke på alla trådar "hantverkaren tog betalt så här" så kan man va lite elak och säga att det beror på hur du debiterar timmar med, om du debiterar fullt för resor, inköpsresor, timmar som inte jobbas alls mm.
Och lägger på riktigt bra på det material du säljer, samt debiterar extra för de specialmaskiner som du använder.
En "favorit" som retar mig är väl rörkrökarnas extra timdebitering för servicebilen på 80 +m som man vackert får betala för att ha bilen parkerad utanför huset.)
 
D09
Gå in och kolla på www.verksamt.se

Där kan du räkna ut vad du ska ha :)

Förmodar att du ska ha det som ett extraknäck med tanke på FA skatt sedeln och då blir det inte lika allvarligt som om du skulle skjuta skarp direkt. Bästa är dock att göra hemläxan ang vilka omkostnader du har i form av verktyg, resor, försäkringar, revisor, dator och allt annat som kan behövas.
Likaså hur många "extraknäcktimmar" du behöver göra på ett år för att inte bara gå plus minus noll.

Sedan kan det vara en nackdel att gå ut för billigt, svårt att komma upp i pris.
Fördelen om du nu har det som extraknäck är att du redan har din ord inkomst och kan tacka nej till lågprisjobb.

Fördelen med att gå ut billigt är att du får jobben och får in foten på marknaden.

Tror snickarna häromkring ligger runt 350-550kr / Tim
 
Mikael_L
PAC skrev:
Jag undrar hur mycket jag kan ta i timpeng för byggnadssnickeriarbeten. Har 2 års utbildning och 3,5 års arbetslivserfarenhet i branschen. Jag är har FA-skatt.
Ja hrmmm, frågar du mig så är det mellan Noll och uppåt 400:- /timme.

Det beror ju helt och hållet på hur duktig och snabb du är, vilket mervärde jag får.

Det finns absolut en massa hantverkare som jag inte ens vill se innanför min tomtgräns - dessa får mindre än 0kr/timme här hos mig, jag vill inte ens ha dom arbetandes gratis.

Sen finns det en massa fler som är ganska bra och relativt kunniga, dom är väl värda allt mellan 300 och uppåt 400:-/timme + moms, dvs värda en rätt normal lön efter att alla skatter och omkostnader har erlagts. Ungefär som jag själv önskar ha det då jag vet att jag är rätt medelmåttig. ;)

Sen finns det ett fåtal som är exceptionella, som i mina ögon kan vara värda ännu mer timpenning. Men då ska det som sagt ge mig mervärden, ty annars kan jag göra det själv, eller be någon kompis komma och hjälpa mig mot lite ersättning osv.




Men vad precis jag tycker är ju inte riktigt svaret på din fråga:
undrar hur mycket jag kan ta i timpeng
Det beror ju på lite andra faktorer.
 
Redigerat:
Jag tror att om jag skulle ge mig in i hantverkarbranschen med såpass kort erfarenhet, så skulle jag rabattera mina första kunder kraftigt. Vara öppen med något i stil med att "jag är nystartad, jag debiterar normalt 380 kr + moms, men som en introduktionsrabatt ger jag 30% rabatt (eller 20 eller 50, beroende på var smärtgränsen för att överleva går) på de första 150 timmarna, till varje kund. Får man bara in korta jobb får man kanske modifiera erbjudandet lite. Men en nöjd kund som kanske bara köper 2 dagars arbete kommer ofta tillbaka med nya projekt på 2 dagar till 2 veckor inom ett år. Och du kan räkna med att av 20 nöjda småkunder så kommer 1 eller 2 att vilja köpa ett helt husbygge, eller större ombyggnad inom kort tid.

Och om jag skall anlita en hantverkare så är det mycket viktigare att det är en bra hantverkare, som gör fina jobb effektivt, än att priset är 30kr lägre i timmen än en "normal" hantverkare. En erfaren bra hantverkare jobbar ofta 50 - 100% snabbare (och gör ändå fina jobb), än en mindre erfaren.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.