Hej!

Har fått ett problem med ett hus vi vunnit budgivning på, skrivit kontrakt och betalat handpenning.
I kontraktet står att vi är fria att dra oss ur köpet eller göra en prisreducering om allvarliga fel och brister upptäcks i besiktningen.

I husannonsen stod att "fastigheten kräver lite yttre renovering, dock inget akut utan i köparens egen takt."
Det var taket som mäklaren syftade på. Vi har pratat med både honom och säljarna om taket och det läcker absolut inte och är således inte panik att byta det.

Tyvärr läcker det, har vår besiktningsman upptäckt. Två pannor är spräckta så det läcker in, dessutom saknas undertak så det finns inget som "fångar upp" läckan.
Taket var tydligen mycket risigare än sagt...
Dessutom fanns ingen inomhusventilation, vilket gjorde att det fanns mögel på vinden. Såna måste därför sättas in.
Fanns 2-3 till saker som måste åtgärdas, och ca 10 påpekanden.

Hur gör vi nu?
Vi har inte köpt ett hus med läckande tak som måste bytas på en gång.
Har vi rätt att förhandla fram ett annat pris?
Hur mycket lägre?
Kostnad för takbyte ca 150.000:-

Tacksam för hjälp!
 
Förstår jag det rätt att ni har en villkorad besiktningsklausul?

Har ni villkorad blir det en tolkning hur allvarliga brister som krävs för hävning. Jag tolkar som att ni har rätt att häva.

Resten är omöjligt att svara exakt på utan ni måste värdera hur gärna ni vill ha huset kontra hur gärna säljarna behöver att ni köper det. Finns det andra budgivare? I rätt läge kan ni pruta till er hela takbytet i pengar men det kan lika gärna vara så att ni inte kan pruta nåt för då letar de andra köpare

Mvh Lorant
 
De andra köparna drog sig ur. Vi vill gärna ha det, men har ej möjlighet att slänga ut 150.000 det första vi gör på ett nytt tak.

Det problematiska är att de egentligen inte vill sälja. Det har stått tomt sen januari för att det är deras paradis som de kallar det. Jag är så rädd att de häver köpet om vi börjar kräva prisreducering för något vi egentligen har rätt till, men att de känner att de hellre behåller det då.
 
Två spruckna pannor åtgärdar man väl enkelt med två hela pannor och en stege?
 
Då kommer följdfrågan: eftersom taket är gammalt, men de ändå intygade att det absolut inte är akut att byta - hur ska de kunna garantera att inte fler pannor fortsätter att spricka??

Har det blivit så slitet så det börjat gå sönder borde det väl fortsätta tycker man.
 
Det är så med hus. Saker går sönder.

Helt ärligt: Det borde du räknat med när du la ditt bud. Om du köper en 15 år gammal bil så räknar du väl inte med att den ska klara besiktningen i flera år framöver. Någon måtta får det vara.
 
Ja så kan man också se det. Men att göra hästjobbet att byta pannor för att en månad senare plocka av halva taket för att byta en spräckt panna igen, det gör jag bara inte.
Det är något slags betongskiffertak som är lagt omlott så det måste plockas av från taknocken och neråt.

Jag köpte ju inte huset med läckande tak. Någon form av prisreducering eller att de fixar taket så det håller ett bra tag till tycker jag att jag har rätt att kräva?
 
Pannor går sönder, så är det bara och det brukar hända lite då och då även om det mestadels är höststormar och kanske mest snösmältning som orsakar det. Köper du inte ett hus med plåt eller papptak får du nog räkna med att knalla upp en eller två gånger per år och fixa detta eller i alla fall ta en titt. Har du även ett tak som saknar undertag är detta något du rimligtvis måste rikta in dig på. Detta är dessutom en konstruktion och inget fel.

Det du givetvis kan göra är att köpa ett hus med normat taktegel där du enkelt byter pannor 1och1 samt har ett papp under för att få lite marginaler. Även med detta kommer du få dra fram stegen då och då...

För att återgå till ursprungsfrågan så tror jag forumet måste ha hjälp med den exakta paragrafen i kontraktet samt listan med fel som måste åtgärdas för att kunna hjälpa till att spekulera i vad som kan hända. Då det mesta oftast kan tolkas olika blir det nog endast spekulationer dock. I slutändan handlar det dock mestadels om säljaren går med på att reducera för att de inte orkar bråka eller har andra budgivare på gång som de snarare erbjuder att sälja till. Ofta brukar dock gången vara så att ni häver köpet som det är pga paragrafen och då står det säljarna fritt att acceptera ett lägre bud från er eller helt enkelt sälja till någon annan.

// Mats
 
Redigerat:
Tyvärr är det ju så att saker är trasiga och felaktiga vid en besiktning. Jag skulle bli riktigt nervös om inga fel uppkommer vid en besiktning. Sen är det marknadsekonomi i Sverige så att i slutändan blir det tillgång/efterfrågan som avgör.

Om de redan är veliga på att sälja så finns absolut risken att de vägrar prissänkning och istället drar sig ur affären. Detta är klart rimligt också att de ska ha rätt till och ingenting ni kan eller bör göra något åt. Ni kan fundera, räkna på eran ekonomi och sedan om ni vill testa med att bjuda ett lägre pris eller hota med hävning. Sedan får ni själva se om de accepterar, om de kommer med motbud eller om de helt tvärvägrar och inte vill sänka. Ingen kan egentligen säga så mycket mer än att jag i vart fall inte anser att det fel du nämner med taket är någon större katastrof.

Sedan ang att de säger att det inte är någon panik, detta är deras upplevelse och inte på något sätt i mina ögon en speciellt stark utfästelse med tanke på att själva bristen och behovet av renovering är påtalad. Nu spelar det ingen roll för affär har ej gått igenom så oavsett om det varit stort eller litet fel har ni möjlighet att försöka pruta och de har möjlighet att be er fara åt #¤IU#?¤I.

Det är bara att bestämma om ni har ekonomin och intresset för huset ändock med dessa fel och var er budgetgräns går efter besiktningen och försöka komma överrens med säljaren

MVH Lorant
 
Det är mäklaren som värderat och kontrollerat huset, och även skrivit i annonsen & sagt till oss att taket är helt, bara att man har i åtanke att det kommer behöva bytas framöver.
Jag tycker det är väsentlig skillnad mot ett tak som läcker som behöver bytas, helst imorgon.

Mäklaren ringde mig och säljarna skulle upp imorgon och täta taket med silikon, byta pannorna och så skulle det förhoppningsvis hålla så länge som det är sagt sa han.
 
Ok så det är inte ens säljaren som har givit några utsagor om skicket?

Mäklaren har inget ansvar när det gäller försäljningen angående skicket på huset även om det ingår i god fastighetsmäklarsed att inte ge några falska utsagor och att inte göra något som kan leda till att köparna inte undersöker fastigheten tillräckligt noga.

Nu spelar det ingen roll för att ni vet om felet och affären är inte slutförd så ni har möjlighet att komma överens. Jag tror iofs att ni bör/kommer få byta tak relativt omgående (alltså inom 1-3 år) men det är svårt på avstånd att gissa. Däremot är jag nästan lika övertygad att ni får svårt att få några större avdrag speciellt då de inte verkar vara i panik att sälja heller

MVH Lorant
 
Bex0 skrev:
Det är mäklaren som värderat och kontrollerat huset, och även skrivit i annonsen & sagt till oss att taket är helt, bara att man har i åtanke att det kommer behöva bytas framöver.
Jag tycker det är väsentlig skillnad mot ett tak som läcker som behöver bytas, helst imorgon.

Mäklaren ringde mig och säljarna skulle upp imorgon och täta taket med silikon, byta pannorna och så skulle det förhoppningsvis hålla så länge som det är sagt sa han.
Om det är mäklaren som uttalat detta skulle jag nästan räkna med att (inte menat att få hela kåren på mig nu men mäklare tycker jag bör unvika att uttala sig om detta) att behöva inhämta ett annat utlåtande från någon part som är oberoende. Detta rimligtvis i detta fallet den besiktningsmannen ni anlitat som inte har något ekonomiskt intresse av om affären går igenom eller ej.

I korthet så finns det givetvis en fastighetsmäklarsed om vad som gäller men ni är på extremt tunn is om ni tar ett uttalande från mäklaren om skicket på objektet in i er ekonomiska kalkyl inför köpet och det uttalandet sen visade sig vara fel.

// Mats
 
Ge ett förslag på pris reducering, tar inte säljaren det, så släpp objektet, ni har ju inte råd att ta den kostnaden enligt tidigare inlägg. Det finns fler hus. Att säljaren säger att det är hans paradis, vad menar han då? UPPENBARLIGEN SÅ VILL HAN JU SÄLJA, ANNARS HADE DET INTE VARIT TILL SALU. Så mitt råd är att var inte för feg, och släpp ett objekt eller två, det finns fler hus, men bara en plånbok som ni äger. Tänj inte på er marginal för hårt, det blir inte roligare med sämre ekonomi.
 
Bex0 skrev:
Ja så kan man också se det. Men att göra hästjobbet att byta pannor för att en månad senare plocka av halva taket för att byta en spräckt panna igen, det gör jag bara inte.
Det är något slags betongskiffertak som är lagt omlott så det måste plockas av från taknocken och neråt.

Jag köpte ju inte huset med läckande tak. Någon form av prisreducering eller att de fixar taket så det håller ett bra tag till tycker jag att jag har rätt att kräva?
Byta en panna kräver ju normalt inte att man plockar ner hela taket. :)
 
Bex0 skrev:
Jag köpte ju inte huset med läckande tak. Någon form av prisreducering eller att de fixar taket så det håller ett bra tag till tycker jag att jag har rätt att kräva?
Rätt att kräva har du ju förstås, men säljaren behöver inte alls gå med på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.