Ok, rubriken kanske låter lite konstig, men jag behöver dra 3-4 meter rör från min dusch utanför bastun till rummet brevid som ska ha ett bubbelbad.

Då är min tanke att jag drar rören genom bastun och slipper då ha fula rör utmed väggen.
Sen genom väggen i bastun och ut bakom badet.

Låter som en bra plan tycker jag, om jag vet att rören, eller kanske mest plasten runt rören klarar värmen i bastun.

Maximal 90 grader har vi när vi basta, problemet är att jag gärna vill dra ut rören brevid bastukaminen.
Någon som eventuellt vet om detta är en bra plan eller inte? :)
 
Låter väl lite suboptimalt men jag är ingen rörkrökare. Däremot hade jag övervägt kromade eller hårda kopparrör, prisol i bastu och för den delen i anslutning till den varma kaminen känns helt fel.
 
Är det på väggen utvändigt eller snackar vi inne i väggen? Hursomhelst så är vatten en grymt bra värmeledare och tillsammans med koppar så får man svårt att få värme i ett rör genom bestrålande värme. Prova löda på ett vattenfyllt rör så ser du ;)

Isoleringen på rören smälter inte vid 100 grader men kanske vid 150 tror jag den börjar bli mjuk som smör. Detta är uppskattade värden från då jag lött prisol. Så typ ovanför bastuaggregatet NEJ men säg 1 dm under toppen skulle jag säga är ok. Testa med en termometer var du kan placera den för olika grader, bara 5 cm ner kan göra stor skillnad.
 
Det låter som att du tänker dra rören ganska nära golvet och där blir det inga 90 grader, kanske hälften. Om du inte kommer väldigt nära (några cm) kaminen kan det knappast bli några problem. Jag hade innan ett "bevattningssystem" i min bastu och där satt ett prisolrör precis ovanför aggregatet (för att bevattna stenarna, en vattentank med ventil satt på väggen brevid lavarna) och inte ens där smälte plasten. Sen kanske det frigörs mindre nyttiga ämnen från plasten vid värme, vad vet jag?
 
Tack för svaren :)

Tanken är att rören ska gå under själva bänkarna och sen utmed en vägg och genom en innervägg ut till mitt rum brevid bastun.

Så det blir kanske 1 dm från aggregatet, fårn golvet sett.
känns enklast och smidigats med Prisolrör, är ingen rörkrökare men tummen sitter där den ska, alltså inte mitt i handen.
 
Även om rören ska gå under bänkarna tycker jag det är ruskigt Hawaii med utanpåliggande prisolrör. Ser verkligen hemmasnickrat ut, uppgradera till hårda kopparrör iaf ;)
 
Man bör nog ha kromade då också ;)
 
Ja, för all del, då ser det till och med snyggt ut och inte som rördragningen i någon sunkig fritidsstuga eller camping eller nåt...
 
lysande svar, blir nog ändå dessa prisolrör, ska gömma dom lite snygg i trälister osv ( större lister givetvis )
Så vad det är för rör spelar ingen roll egentligen.
 
Jag bygger bastu och har både vatten och avlopp uppe i ena hörnet av taket. Tänkte bygga in dem och isolera. Kan det vara någon fara?
 
Med isolering runt ser jag inte någon fara.
 
kör på du, det är ingen fara :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.