Hej har bockat ett prisolrör och undrar hur känsligt det är om man råkat fått några bucklor i de?
Hur mycket gör det för flödet och måste jag kassera röret och börja om?
Om så är fallet finns det något bra bockvertyg som funkar för denna typ av rör?

Är till ett slutet verärmessystem och ska tillgodose 6 stycken golvvärme slingor
 
  • Närbild på ett bockat prisolrör med flera synliga bucklor mot en grov textilbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bockat prisolrör med några bucklor i ett byggmiljö, fråga om påverkan på flödet för golvvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Böjt kopparprisolrör med synliga bucklor mot en oskarp verkstadsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V
Ingen kan säga om de är känsligare där. Om de kommer börja läcka där. Men skulle de hända mig är de bara att börja om. Definitivt om de såg ut som sista bilden
 
  • Gilla
Jonas8510
  • Laddar…
Det där ser inte så bra, speciellt på den sista bilden verkar röret rätt försvagat. Jag skulle aldrig våga bygga in ett sånt rör.

Det finns rörbockarverktyg för 28 mm, men de är så dyra att om du inte är rörmokare är det nog billigare att hyra.
 
  • Gilla
Jonas8510 och 1 till
  • Laddar…
Den sista hade jag definitivt kasserat.
Det finns bockverktyg för prisol men för 28 lär de nog kosta ett par tusen.
Möjligen kan det finnas bockfjädrar men där börjar jag bli okunnig.
 
  • Gilla
Jonas8510
  • Laddar…
Ett "bonna" knep är att ha sand i röret när du bockar men tänk på att de lätt kan stanna kvar några korn om man inte är noga och har torr sand
 
  • Gilla
Jonas8510
  • Laddar…
Hur ska de förläggas? Vadan behovet av prisol om du ändå har skalat av plasten eller var det bara för att se skadan?
 
  • Gilla
Jonas8510
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Hur ska de förläggas? Vadan behovet av prisol om du ändå har skalat av plasten eller var det bara för att se skadan?
Ska gjutas in bara tagit bort isoleringen för att kunna bocka ska gå från bergvärme till ett fördelarskåp med golv värme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.