Har en Lesol anläggning med 13kvadrat solpaneler och 950l acktank. Jag har köpt prisol från Rinkaby som jag kopplat in panelerna med. Jag har ännu inte isolerat rören förutom där dom går genom mellantaket upp på vinden. Jag startade systemet i mars i år (2009). Jag har fått gratis dusch vatten mellan april till slutet av september så jag är nöjd annars :)

Problemet är att isoleringen till prisol rören har smält på ett flertal ställen, det har varit varmt förstås. Jag hade tanken fulladdad ca 1 vecka i somras och då kan tempen i rören ha varit upp emot 150-160 grader. Borde inte prisolen hålla för detta?
 
  • prisol 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • prisol 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prisolen tål inte de 160°C du kan ha haft.
 
Hej.

Det är för hög temp. Kan du inte nöddumpa varmvatten i anläggningen?, eller köra ut lite på elementsliga typ källare?.

Nej plasten tål det inte. Inte heller armaflex utom HT, men den mattas också av så höga temperaturer.

Det finns fler som smält rörskålar runt solrören. De flesta skalar prisolrören och sätter glasull/stenull runt.
 
Redigerat:
Jaha... Synd jag inte visste det före jag drog rören. Gör det nått om jag låter den sitta kvar? Eller bör jag skala av den? Jag tänkte isolera hela vägen med samma typ av rörskålar som syns på bilden fast fyllda med bergull. Då kommer det att bli om möjligt ännu varmare.
 
För att rörskålar ska passa ordentligt så bör du ta av plasten... typ ett 15 mm prisol är 17 o lite till med plasten...
Det brukar inte vara några problem med att låta plasten sitta kvar dock,....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.