Om man ska lägga vattenrör i träbjälklag på torpargrund, vad är bäst då? Prisol eller plusprisol? Finns båda modellerna hos Rinkaby vet jag, men har inte hajjat vad som är optimalt att lägga i mitt hus?! Att det är mer isolervärde kring röret med plusprisol har man ju fattat, men om det ska vara nödvändigt i mitt fall?! Nån som har nåt förslag?
 
Nu är jag inte helt uppdaterad på det här med rör i trossbotten, och jag vet inte ens vad som gäller för inbyggda prisolrör. Men, skulle jag välja mellan prisol och plusprisol hade jag valt plusprisol. Annars kommer du tveklöst att få kondens på kallvattenröret, och det vill du inte ha droppande nere i trossbotten.
 
Och om man vill kolla på ett tredje alternativ då? PEX-rör i rör 15x2.5 då? Är det bättre eller sämre än plusprisol?
 
Staffans2000
Använd "vanlig" Prisol när du drar i trossbotten.
Mycket lättare att draga genom reglar (mindre hål, hårdare yta).
prisolen blir automatisolerad av bjälklagets egen isolering.

Detta gäller även andra liknande konstruktioner.

Rör i rör har jag ingen erfarenhet av.
 
Skippa prisolen och annvänd dig av RiR i stället, mkt lätare att använda, håller längre än prisolen (där har varit mkt problem med prisolrör bla sprick bildningar pga materialfel/glödningsfel)

Betänk att nylagda ledningar ska vara enkelt utbytbara om man inte kan garantera en hållbarhet på 100år, så i princip förlägger rör i en sula,trossbotten, bjälklag eller väggar så är prisol bannad
 
Japp... Tack för snabba svar...

Tror det lutar åt PEX / RIR 15 x 2.5. Men hur är det med böjningsmöjligheterna med denna slang? Är den inte jävligt stiff?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.