Jämförde pris mellan ikea och hemluckan.
Lucka och stomme med samma förutsättningar.

En bänkstomme 60 med Ädel gulvit lucka och ben kostar enl. ikeas hemsida 1079 kr.

En bänkstomme 60 med Harmonia lucka valfri laminat och ben kostar enl. hemluckans hemsida 1093 kr.

Ikea är billigast kan vi nu klart konstatera.


Ikea har 24 olika luckor att välja mellan.
Hemluckan har 778 olika luckor att välja mellan.

Hemluckan har mycket större valmöjliheter på luckor.
 
Valmöjligheterna ser jag ju faktiskt som en nackdel ;-) och förresten skickar Hemluckan också i platta paket som Ikea?
 
Fasen, jag trodde det skulle skilja mera.....måste nog surfa in på Hemluckan igen....
 
Har kollat på lucor på IKEA. Ulriksdal, pris ca 500. Medan Hemluckan tar 1200 för samma lucka. Deras vitrinvariant ar ochså betydligt dyrare. Det blir över 20000 dyrare med hemluckan.
 
Jag är köpartagen av köksluckor och har i ett år letat efter bra luckor till bra pris. Jag är bara ute efter luckorna och har precis som Carolin fått uppfattningen av att det blir en enorm skillnad på priset av på att bara byta ut luckorna i köket om man jämför IKEA och Hemluckan.

Jag har inte hört någon som har pratat om att köpa luckor på K-Rauta. Enligt dem så är det Marbodal som tillverkar deras luckor, och de ser ut att vara av bra kvalité.

Om man jämför med att byta luckor i vårat kök så ligger IKEA på totalt ca 13.000 kr (luckor, lister, täcksidor och två vitrinluckor) i Ek. Om vi tar tar Ek-luckorna på K-Rauta så hamnar slutsumman på ca 17.000 kr. Jag gjorde samma jämförelse med Hemluckan för ett tag sedan och jag har för mig att det hamnade närmare 30.000 kr, men jag skall försöka göra samma jämförelse ikväll så att man får exakt pris från de tre olika. Återkommer med resultatet :)
 
Hej!
Det här var ett intressant inlägg. Jag har länge suttit och sökt olika köksinredningar på Internet. Vad jag sett verkar Ikea vara billigast, iaf om man som mig vill ha både stomme och luckor. Jag räknade på Ikeas "Fagerum" och hamnade då på ca 11 000.
Men finns det verkligen inget annat billigt alternativ som jag kan ha missat?
Har besökt Hemluckan tidigare.
Mvh Lena
 
För mig var prisskilnaden inte så stor, ändå har jag ett rätt stort kök. Ska kolla upp det mer exakt.
 
Påstås ju att 'Kvik' och 'Noblessa' skall var i 'typ' Ikeaklass.... men jag ahr ingen personlig erfarenhet mer än att man får vad man betalar för i botten och mellansortimentet. De dyraste tycker jag itne är värt det ...
 
Nu har jag räknat ut exakt pris för de tre olika luckorna som jag nämnde ovan. Jag gjorde det lite enklare nu och inkluderade följande i min jämförelse:
  • Lådhurts med 5 lådor och lådfronter.
  • 2 stycken vitrinluckor.
  • 16 luckor.
  • Luckorna är av massiv Ek.
Alltså inga gångjärn, handtag, lister eller täcksidor är inkluderade. För lådhurtsen så är det hela stommen inklusive lådsystem.

Här kommer då priserna  :)

IKEA: 9.980 kr *
K-Rauta (Marbodal): 15.113 kr
Hemluckan.se: 30.540 kr

*) IKEAs lucka har spegel av faner, alltså INTE massiv ek, men det är den bästa luckan IKEA kan erbjuda i massiv ek.

Hemluckan är alltså (för mig iaf) tre ggr så dyr som IKEA och dubbelt så dyr som K-Rauta. Blir antagligen ännu större skillnad med täcksidor, lister etc.

För min del lutar det nog åt K-Rauta, då de är ganska billiga och luckornas kvalité verkar vara lysande!  :)

EDIT: Info angående IKEAs luckor.
 
Jag kollade även upp priset på Kvik och slutsumman där blev:

13.126 kr

Alltså lägger sig Kvik mellan IKEA och K-Rauta prismässigt.

På Noblessas hemsida lyckades jag inte hitta priser på luckorna så där kan jag inte jämföra :(

Är det någon som vet hur kvalitén är på Kvik om man jämför med K-Rauta, Hemluckan och IKEA?
 
Problemet med IKEA är att de inte har luckorna i alla storlekar som vi behöver. Tex plåtskåp 200 x 700. Vi köpte en lucka igår av modellen Ulriksdal i massiv ek. Ska testa om det går att såga av den till rätt mått. Den var ganska lätt att ta isär iallafall. Inte limmad, men det ska de kanske inte vara för träet ska kunna röra sig med årstiderna, osv. kanske. Problemet är att spegeln i luckan inte är plan utan räfflad. Får väl köpa ett verktyg att slipa ned dessa räfflor med. Blir det bra så köper vi luckorna på IKEA, men det är ju lite jobbigt att såga till ett antal luckor.
 
Carolin skrev:
Problemet med IKEA är att de inte har luckorna i alla storlekar som vi behöver. Tex plåtskåp 200 x 700. Vi köpte en lucka igår av modellen Ulriksdal i massiv ek. Ska testa om det går att såga av den till rätt mått. Den var ganska lätt att ta isär iallafall. Inte limmad, men det ska de kanske inte vara för träet ska kunna röra sig med årstiderna, osv. kanske. Problemet är att spegeln i luckan inte är plan utan räfflad. Får väl köpa ett verktyg att slipa ned dessa räfflor med. Blir det bra så köper vi luckorna på IKEA, men det är ju lite jobbigt att såga till ett antal luckor.
Tänk på att det heller inte finns någon sådan (200x700) stomme! Om du även ska köpa stommar..
 
Kolla även COOP - de säljer ju Marbodal under annat namn....
 
leffly skrev:
En bänkstomme 60 med Ädel gulvit lucka och ben kostar enl. ikeas hemsida 1079 kr.

En bänkstomme 60 med Harmonia lucka valfri laminat och ben kostar enl. hemluckans hemsida 1093 kr.

Ikea är billigast kan vi nu klart konstatera.
Det finns billigare alternativ än både Hemluckan och IKEA, och det är Zambo design (Marbodal). Säljs i COOP.

Prisex.
Bänkskåp 60 cm med en hylla och dörr:
Lucka Rondo Vit: Pris 614 kr (heter Rondo i Marbodalkatalogen).

samma skåp men med eklucka:

Ram Ek: Pris: 1136 kr (heter Form Ek i Marbodalkatalogen)

Exakt samma luckor men man får själv montera ihop skåpstommarna.

Så det finna ännu billigare alternativ om man vill spara pengar och göra jobbet själv.
 
Jag skall åka till COOP idag och försöka få tag på alla priser och räkna ut vad mitt kök skulle kosta med deras luckor (alltså samma jämförelse som jag har gjort ovan).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.