Vi gjorde en prisjämförelse när vi skulle bestämma oss för husleverantör och tänkte att det kanske finns fler som skulle vara intresserade av att se den. Grundförutsättningarna är att det ska vara ett nyckelfärdigt hus som är i stil med Klockaregården från Myresjöhus med oinredd övervåning och att det ska byggas med generalentreprenad. Alla leverantörer fick exakt samma förfrågan.

Husföretag, storlek........Huspris........Entreprenad........kr/m2
De Onämnbara 186 m2...........951'.....................418'........7360
Mjöbäcksvillan 170 m2...........912'.....................465'.........8100
Hedlunds/Bra hus 192 m2.....1055'......................526'........8230
Fiskarheden 192 m2...............682'.....................894'........8208
Skidsta 198 m2.....................920'.....................760'........8484
Ekefors 180 m2.....................899'.....................864'........9794
Vallsjöhus 180 m2...............1003'......................534'........8089
Vårgårda 200 m2.................1036'.....................495'........7655
Kvalitetshus 196 m2..............951'
Lövsta trähus 180 m2............973'

Naturligtvis fanns det en del skillnader i offerterna men vi ansträngde oss för att få dem så lika som möjligt. Entreprenaderna är en blandning mellan säljarens åtagande och säljarens uppskattning så de är inte helt hundra de heller.

"De Onämnbara" är ett företag som var så oseriösa att jag vill inte nämna dem vid deras riktiga namn.

En slutsats man kan dra är att det prismässigt inte skiljer särskilt mycket mellan de olika företagen.
 
Jag ber om ursäkt för att jag tjatar om entreprenader igen. Bygger du med riktig generalentreprenad? Några av dina firmor har nämligen tvärnobbat oss när vi nämnt general/totalentreprenad. Vilken landsända tänker du bygga i?

Om du skriver ett kontrakt på husmaterialsatsen och ett annat på entreprenaden så definieras det som delad entreprenad enligt Byggandets Kontraktskommitté, BKK, och många hustillverkare kallar det generalentreprenad fast det inte är det. Skillnaden är att du som byggherre får ett ökat ansvar och större svårigheter vid en eventuell tvist.

Mycket intressant prislista och jag håller med om att när det kommer till offerter så skiljer sig inte priserna åt särskilt mycket.
 
Jag känner igen den diskussionen :). Vi köper husmaterialet från Vallsjöhus och entreprenaden köper vi från Knivsta Golv och Byggnads och, rätt eller fel, så tänker jag nog fortsätta att kalla det för generalentreprenad. Kan tillägga att min far som är byggnadsingenjör och jobbar hela dagarna med entreprenadjuridik ser inget problem med att kalla det för generalentreprenad.

Huset kommer vi att bygga i Östuna, mitt emellan Arlanda och Uppsala.

Att husföretagen nobbar general/totalentreprenaderna är förståeligt eftersom de flesta helst inte sysslar med entreprenader överhuvudtaget. Vill du absolut ha totalentreprenad så är det bäst att ta kontakt med en lokal entreprenör som är villig att göra ett sådant åtagande.
 
Vi har valt en liten firma från Falun, Svenska Familjehus, som bygger i lösvirke och med totalentreprenad. Vi bygger ett 1,5-planshus med mansardtak (oinredd ö-vån) för 8 000 kr per kvm i Tullinge, söder om Stockholm. Nyckelfärdigt men utan utvändig målning. Just nu väntar vi med spänning på besked om bygglovet.
 
Jag förstår inte hur du resonerar angående lösvirke och bygga på höjden. Mängden arbete blir ungefär densamma oavsett om man bygger lösvirkeshus eller modulhus. Skillnaden är var arbetet utförs någonstans. Priserna på 8000 kr/m2 gäller för hela husets tänkta boendeyta, dvs inklusive den oinredda övervåningen. När man sedan inreder övervåningen så stiger kvadratmeterpriset.

Jag tror inte man tjänar särskilt mycket på att bygga på höjden. Prisskillnaden mellan grund/bottenbjälklag och mellanbjälklag är nog inte så jättestor och entreprenörerna tar extra betalt ju högre upp de ska jobba (kostar tid att klättra i stegar/trappor).
 
MickeM skrev:
Jag har undrar hur enrepenad priserna på likvärdiga hus kan skilja sig så mycket i din lista ?  olika färdigställande grad i huspriset eller ?
Det är riktigt. Exempelvis levererar Fiskarheden en hög med bräder medan Vallsjö levererar färdiga väggelement. Den totala arbetsmängden blir ungefär densamma men i det första fallet görs det mesta arbetet på tomten av entreprenören och i det andra fallet görs mer arbete på husfabriken. Det förklarar varför Fiskarheden skulle ha så dyr entreprenad.

En annan som var dyr är ju Ekefors. I det fallet var det Danderydsgruppen som skulle utföra entreprenaden. Jag misstänker att de är vana vid att kunna ta ut höga priser i Danderyd... Jag är övertygad om att det skulle bli mycket billigare om någon annan entreprenör gjorde jobbet.

Tittar man på den billigaste, De Onämnbara, så var de billigast på grund av att entreprenaden inte var seriöst uträknad. De försökte lura oss helt enkelt.

Men, tar man bort de dyraste och de billigaste och tar hänsyn till att husen är olika färdiga när de levereras vill jag hävda att prisskillnaderna är väldigt små.

 
Jag kom inte in på den här siten efter lunchtid igår. Hela dan förstörd...

Ja, vi betalar 8 kkr/kvm räknat på hela boarean inkl den oinredda övervåningen. Jag önskar det fanns ett vedertaget sätt att räkna på, själv har jag alltid velat utgå från priset per färdig boarea.

Hursomhelst, jag har inte tagit reda på den exakta merkostnaden för just vårt mansardtak, men hos andra tillverkare har merpriset jämfört med sadeltak varierat mellan 22 kkr och 50 kkr (oisolerat tak). Jag tycker att vi får mer användbar övervåning för relativt lite pengar. Nackdelen är förstås att det blir svårare att i framtiden arbeta på taket med underhåll etc. Personligen tycker jag att förhöjt väggliv är snyggare, men jag har förstått att det blir billigare med mansard, rätta mig om jag har fel.

LO: Du skriver att vardagsrummen blir så små. Men du kan alltid gå upp i husstorlek (förlänga huset), det kostar sällan någon förmögenhet. Annars kan du välja en planlösning där alla sovrummen ligger på övervåningen och då borde det bli plats för ett stort vardagsrum där nere. Se på t ex A-hus Lyckan 2/3 där bottenplanet är på 90 kvm och v-rummet 35 kvm. Visserligen är köket lite litet, men jag hoppas du förstår vad jag menar. Risken är förstås att det kan bli varmt att sova på ö-våningen på sommaren.
 
Registrera dig som användare i forumet och skicka en fråga till mig via forumet så ska jag berätta vem de är.

Se nedan.
 
Nu får ni väl ge er... Tala om vilka "de onämnbara" är eller skall vi säga var. Skall alla behöva skicka en personlig förfrågan till GF?
 
Okej, okej, annars blir väl min inbox full :)
De Onämnbara är Nordiska Hus (inte att förväxla med Nordiska Trähus som fanns för ett par år sedan). Nordiska Hus är i själva verket ett säljkontor, de har ingen egen tillverkning utan de säljer hus från Plus+Hus och de husen är det säkert inget större fel på (jämförbara med Myresjöhus).

De bluffar med flera saker. Bla påstår de att de byggt tusentals hus under 30 år. När jag bad om att få referenser så kunde de bara presentera två byggen där det ena precis var stomrest och det andra skulle besiktigas om ett par veckor.

En mycket värre bluff är entreprenaderna som de förmedlar. För det första är priserna helt oseriösa och för det andra har jag från flera källor hört att de är helt inkompetenta. Dessa källor inkluderar en kvalitetsansvarig och en advokat.

När vi berättade för dem att vi ville göra affär med dem så blev det plötsligt väldigt bråttom med att skriva på kontrakten. Vid det tillfället så hade de inte ens tittat på tomten och hade ingen aning om vad som behövde göras där. Det var många andra saker som var oklara men de propsade på en underskrift. Ungefär vid samma tidpunkt fick vi kontakt med en byggherre via det här forumet (egentligen det gamla) som hade dåliga erfarenheter av Nordiska Hus. Han bekräftade våra misstankar och vi drog oss ur. (Igen, stort tack .....)

En gemensam kommentar vi fått från alla som haft med Nordiska Hus att göra är: "Konstigt att han (säljaren) inte fått en kniv i ryggen". Vi har hört fler skräckhistorier om Nordiska Hus än vad jag orkar skriva här.
 
Kanonbra med den här typen av varning!!! fler med sådana erfarenheter tack, gärna sådana som kommit längre. Det finns ju en hel del artiklar där bla myresjöhus är inblandade men dom lever ju vidare...
 
Hans-Inge Bertilsson skrev:
En möjligen dum fråga, är markarbete(Dränering, markavlopp, spillvattenavlopp) och grunden inräknad i kvm priset. Om så är fallet verkar dina siffror väldigt låga i jämförelse med mina kalkyler på ett stugobjekt i lösvirke med mycket eget arbete, 8850:-/m2. Om så inte är fallet, har du siffror där detta inkluderas?
Grund, markarbete inom 3 m från huset och avlopp ingår. Vad som ingår eller inte tycker jag är mindre intressant i den här jämförelsen. Det jag ville visa med jämförelsen är att det är väldigt liten prisskillnad mellan olika tillverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.