Här på forumet diskuteras det flitigt vilket som är bästa tekniken för larmsystem. Oftast är det heta debatter om det ska vara trådbundet eller trådlöst och om man ska välja traditionellt system eller om det funkar lika bra med ett Z-Wave-system. Vad som är framtidssäkert, modernt, driftsäkert, störningssäkert kan man hålla på och dividera om i det oändliga. För de flesta är nog även kostnaden en väldigt viktig faktor, så därför tyckte jag att det var spännande att jämföra ett traditionellt Siemens/Vanderbilt SPC-system med ett helt Z-wave-baserat system ur rent kostnadsperspektive. Hoppas att någon annan kan ha glädje av kalkylen. Resultatet förvånade i alla fall mig.

Förutsättningar för beräkningen:
  • Endast hårdvarukostnaderna är medtagna. Tillkommer kostnader för installation.
  • Systemet är dimensionerat för normalstor villa
  • UPS/Batteribackup av väsentliga delar
  • Möjlighet att sända SMS
  • Larmsystemet är integrerat med hemautomationssystemet så att larmets alla detektorer även kan användas i hemautomationssystemet.
  • Priserna är inkl moms och hämtade från forumets mest kända svenska webbutiker.
  • Fibaro HC2 är medtagen i båda fallen.

spc_kalkyl.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


zwave_kalkyl.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fredrikmillvid och 4 till
  • Laddar…
RilleRock
Detta är faktiskt en fråga jag och säkert en hel del andra ställt sig och skönt att behövt slippa göra den uträkningen. Mycket intressant as usuall Göran :)
 
Absolut intressant men jag vet inte om jag blev så förvånad då det faktiskt är rätt stor skillnad (tekniskt) på de två systemen i jämförelsen. För att få rättvisande (jämförbara) siffror tror jag att alla zoner inkl. sirenerna bör vara trådlösa i larmlösningsalternativet. Då bör kostanaden sticka iväg för "larmlösningen"!
 
RilleRock
Texan skrev:
Absolut intressant men jag vet inte om jag blev så förvånad då det faktiskt är rätt stor skillnad (tekniskt) på de två systemen i jämförelsen. För att få rättvisande (jämförbara) siffror tror jag att alla zoner inkl. sirenerna bör vara trådlösa i larmlösningsalternativet. Då bör kostanaden sticka iväg för "larmlösningen"!
Visst är det så, samtidigt finns det fler parametrar som även väger högt och ibland högre än priset.
Stabiliteten och användarvänligheten i SPC är outstanding.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.