Hej! Har sökt efter tidigare trådar med samma fråga men hittar mest gamla trådar som kanske inte längre är aktuella.

Tittar på ett hus (modulhus) och har fått en offert på huset. Dessutom har husfirman rekommenderat en byggare som i sin tur gett en offert på en totalentreprenad till ett nyckelfärdigt hus.

Vad är branschstandard för prisförhandling? Förväntas man förhandla denna typ av pris (som hos bilhandlaren) eller anses man fräck om man försöker sänka priset?
Om man brukar förhandla: är det störst chans att få ner priset på modulhuset eller på bygget?

Om vi ska genomföra projektet vill jag såklart bibehålla en god relation med företagen men jag vill inte att de ska skratta åt oss för att vi inte ens försökt få ner priset. Hur fungerar branschen? Har företagen inkluderat en prutmån och förväntar sig en prisförhandling eller brukar de ge sina bästa pris direkt?
 
Har aldrig byggt hus..

Men tror ju inte det funkar som på Ica (där du får "bäst pris direkt") utan jag tror definitivt det finns utrymme för förhandling..

Tror dock inte de skrattar åt dig bara för att du betalar begärt pris, men de är nog "nöjdare" med dig som kund och kanske mer tillmötesgående..

Men förhandla kan du definitivt göra, men förvänta dig ingen positiv särbehandling i framtiden isåfall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.