Ska köpa en Nibe Eminent varmvattenberedare på 100L (rostfri). Rekommenderat ca pris enligt Nibes hemsida är 6 095 kr. Fick pris från K-Rauta på 7 100 kr (ej lagervara). Efter litet prutande var vi nere på 6 095 kr. Säljaren på K-Rauta hänvisar under samtalet till grossistens prislista där priset är 7 100 kr. "Vi måste ju också tjäna pengar"... Jag har på någon vara sett att Ahlsell lägger på drygt 25% på rekommenderat ca pris och i prislistan har det som nettopris. Men är det kytym i den branschen?
Någon som har koll på hur marginalstrukturen ser ut mellan t ex. Nibe > Carat > K-rauta eller IFÖ - Ahlsell - Comfort? Intressant att få reda på hur det ligger till även om det kanske inte gör något för denna affär. (Beställde från Rinkaby i stället)
 
Rabatterna är olika beroende på produktgrupper.
Allt från 0 till en bit över 50-60% rabatt är brukligt på VVS prylar. Varvvattenberedare är dock inte någon höjdare vad gäller hög rabatt.
Förresten så kan jag tillägga att glasögonbågar har optikerna ca 90% rabatt på. En båge de tar 2000(+moms) för kostar dem alltså 200 i inköp.
Som sagt, alla ska ju leva av något.
 
Jag köpte just den varmvattenberedaren utav en stor känd grossist för 4000:-, och dom säljer ju inte den med förlust direkt, men det var ju ett kompispris men ändå. Dom lägger nog på en hel del.
 
BAS skrev:
Rabatterna är olika beroende på produktgrupper.
Allt från 0 till en bit över 50-60% rabatt är brukligt på VVS prylar. Varvvattenberedare är dock inte någon höjdare vad gäller hög rabatt.
Förresten så kan jag tillägga att glasögonbågar har optikerna ca 90% rabatt på. En båge de tar 2000(+moms) för kostar dem alltså 200 i inköp.
Som sagt, alla ska ju leva av något.
de där 50-60%, gäller de när vvs-installatör/butik köper hos grossist eller när grossist köper från tillverkare?
 
dave_R skrev:
Jag köpte just den varmvattenberedaren utav en stor känd grossist för 4000:-, och dom säljer ju inte den med förlust direkt, men det var ju ett kompispris men ändå. Dom lägger nog på en hel del.
4 000 kr inkl. elller exkl. moms?
 
gravedigger skrev:
4 000 kr inkl. elller exkl. moms?
Det var inklusive moms
 
gravedigger skrev:
de där 50-60%, gäller de när vvs-installatör/butik köper hos grossist eller när grossist köper från tillverkare?
Grossisterna får sällan särskilt stora marginaler att leva på, de förväntas ju skicka en större del av rabatten vidare till installatörerna och butikerna. Att sedan butikerna har allt mellan 50 och 75% marginal är inte så märkligt. Vi konsumenter vill ha personal att fråga, som dessutom förväntas kunna det mesta om svenskt byggnadsmaterial från de senaste 100 åren. Butikerna skall ha utbud att välja mellan, öppet på kvällar och helger samt gärna skall de ligga relativt centralt och nära våra hem.

Butikerna skall ha allt på lager, eller kunna ta hem med kort varsel, och så skall de vara billiga. Jag tror att den bästa lösningen är den vi har idag, med höga grundpriser, men som det naturligtvis går att få egna rabatter på.

Om du som kunnig människa lämnar fram en lista med vad du skall ha, och en enda fråga, "Vad får jag för pris?" så har jag ännu inte sett någon butiksägare som inte slagit av i alla fall 25%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.