Hej! Det skulle vara trevligt om ni kunde dela med er av aktuella priser på olika vedpannor. Jag fick prislistan för Calmarpannan i dag och tyckte den var dyr. 34 306 :- för V33 och 43 494 :- för V65.

 
www.varmepump.biz kostar 33:an 28.750kr

Annars har www.rinkabyror.se pannor från Baxi Solo innova 37.800kr med 135l vedmag. och även billigare varianter; Nibe (TMV) Vedex3000 24.100kr  & CTC V35 26.500kr dock har dessa "bara" c:a 100L vedmag.
 
G
Värmepump.biz ca 28000:- för Calmar v33
 
Thomas 2 skrev:
ORLAN 40kw med 185l vedmag kostar drygt 21000 kr.
[länk]
Verkar lite osäker med tanke på alla problem... (se tråden).
 
Kan någon summera vad som sagts om Orlan? Jag är lite lat av mig :) Nä, allvarligt. Är det så många som haft problem med den pannan?
 
Hej alla vedeldare,det har varit så tyst på detta forum så jag trodde att alla orlanköpare satt hemma och svalde förtreten när dom upptäckt vilken skitpanna dom köpt.Men det kanske bara är min panna som det är fel på. Den har visat stora kvalitets-brister som jag tror att många fler kommer att upptäcka i sinom tid.Efter 1mån behövde keramiken muras om, efter 1 1/2 sprack keramiken i förbrännings-kammaren och den omfattas tydligen ej av garantin . Dessutom puffar den rök baklänges så pannrummet luktar hemskt. Har kontaktat säljaren i Sundsvall ang dessa
brister men han verkar skita i det ,så några garantier verkar det inte finnas på denna panna. Ni som funderar på en Orlan ,tänk om!

Anders
 
Ok, det låter onekligen inte bra! :(
 

Jag undrar om det där med att röken puffar baklänges.
Vi har en orlan 40 och hade även dessa puffar.
Jag undrar om du har kvar pannan samt om du har kollat upp varför dessa puffar framstått.
Vårat problem var att veden var för torr.
Trodde först att det kunde vara för bra drag i skorstenen så vi la in en tegelsten (enligt tips från sotarn) som täckte max en tredje del av stosen. Men efter att vi mätte upp veden så visade det sig att den var för torr.
Om jag förstått rätt efter det jag läst på olika trådar här så beror det lite av vem du köper panna. Råd och hjälp har för våran del inte varit något problem. Köpte våran panna genom Af-energiteknik.
Det är många som snackar och dom som borde veta mest är ju dom som har eller har haft en orlanpanna själva.

Vi är i alla fall hel nöjda.
 
Jag fick spänna övre luckan för att få bort läckaget som uppstod när fläkten drar igång efter uppehåll. Fast jag har bara eldat ett par dar nu och är självklart partisk ;D då jag inte vill ha gjort en dålig affär, så jag får se om ett par veckor när jag kört in henne.
 
GR B skrev:
Värmepump.biz ca 28000:- för Calmar v33
Handla inte av Värmepump.biz. Riktigt oseriös.
Viil tex. ha inbetalt i förskott till ett vanligt privat konto och skicka inte kvitto förrens pannan är leverad
 
Någon som har handlat i ftån värmepump.biz???
 
magic_gbg skrev:
Någon som har handlat i ftån värmepump.biz???
Hoppas inte det.
Jag hade lagt en order på en Calmar panna.
I orderberäftelsen stod det att han skulle ringa upp inom två dagar och det gjorde han.
Då sa att han hade så otroligt mycket att göra med sin firma, hus och familj att han inte hade hunnit uppdatera priserna på hemsidan så priset på pannan hade stigit. Redan det tyckte jag verkade oseriöst, men visst. Han pratade på om allt annat och sen frågade jag hur vi skulle lösa det med pengarna. Då sa han att det smidigaste var om jag betalade in till hans konto för skulle han skicka en faktura skulle han bli tvungen att åka till konoret och skriva en och det orkade han inte. Så jag fick hans privata konto nummer. Jag frågade om han faxar ett kvitto meddetsamma att pengarna är inne, men då sa han att jag får ett kvitto cirka en vecka efter att pannan är levererad, och att det var jag som skulle hålla kontakten med grossisten.
Jag sa; Hmm jag ångrar nog min order, tack och hej.

 
Efter att ha sökt en tid efter vilken vedpanna som skulle vara rätt för mig, kollade jag häromdan med kommunen vilka krav dom har (Skaraborg, Falköping). Fick följande länk där man kan se samtliga pannor som är godkända enligt Boverkets regler gällande utsläpp. http://www.sp.se/energy/certprod/pannor/pannor.htm
Fick också kommentaren att det bara finns två (trodde han) pannor nu som dessutom är svanmärkta, en BAXI och en CTC. Den Orlanpanna som diskuterats här, och som jag också varit nyfiken på, finns inte med och således inte godkänd. Dessutom skrev han att reglerna skärpts så att samma krav nu gäller både i tätort och på landsbygden.
 
gådeberg skrev:
Då sa att han hade så otroligt mycket att göra med sin firma, hus och familj att han inte hade hunnit uppdatera priserna på hemsidan så priset på pannan hade stigit.
HA! ;D Precis samma sak sa han till mig när jag ringde och ville ha lite priser, det var Maj 2005....V33 låg på 28750:- då med...Beställde av lokala rörisen istället :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.