Ska i framtiden bygga ut mitt hus och funderar lite på priserna på isolering. Har svårt att hitta bra priser på tillverkarnas/leverantörernas hemsidor, så jag tänkte fråga här om någon har någon erfarenhet.

Jag vill helst ha någon slags fuktbuffrande isolering som ekofiber, cellulosa, lin med flera, men om det är allt för mycket dyrare än gullfiber så får jag nog tänka om.

Den tänkta väggkonstruktionen är en skalvägg med 95mm regel, 45mm mellanrum, 70mm regel, 45mm regel (liggandes). Totalt 255mm isolering.

"Gullfiber" från byggmax kostar 29kr/m2 för 95mm, 27kr/m2 för 70mm och 19kr/m2 för 45mm. Totalt alltså 29+19+27+19 = 94kr/m2

Så, vad har jag för alternativ och vad kostar de? Jag har börjat lite, men fyll gärna på!

Isolina skivor - Bauhaus 160kr/m2 95mm, 120kr/m2 70mm, 80kr/m2 45mm. Totalt 160+80+120+80 = 440kr/m2
Pavaflex skivor - Cremab 140kr/m2 95mm, 110kr/m2 70mm, 80kr/m2 45mm. Totalt 140+80+110+80 = 410kr/m2
Feelingwood skivor - Woodisol 140kr/m2 95mm, 110kr/m2 70mm, 80kr/m2 45mm. Totalt 140+80+110+80 = 410kr/m2
Ekovilla - ?
Warmcel - ?
Thermo-Hampa skivor - Hampvaruhuset 160kr/m2 95mm, 116kr/m2 70mm, 75kr/m2 45mm. Totalt 160+75+116+75 = 426kr/m2
Fler?

Vad kostar det med sprutad isolering i stället för skivor?
 
Sprutar du hela huset med ekofiber brukar det inte vara dyrare än gullfiber.
 
Det har jag också hört. Men jag har aldrig sett några siffror. Har du några priser huggan?
 
Ekofiber 500:- kubiken. Jämför du med Bauhaus pris på 95 mm Isolina skivor kostar dom 1685:- kubiken.
 
Y
Apropå inget men ändå något.... En energikonsult som höll en kurs för oss, varnade lite för sånt ekologiskt bös som sprutas in i väggar. Han hade varit på några ställen där de boende fått problem med kyla. Med värmekamera kunde dom vittna till att det fallitner och packats (trots säljarens påståenden att sånt inte händer) = blev oisolerade zoner.
- inte kul att borraupp väggen och fyllapå nytt.
 
Yrrol: Det är en ganska vanlig farhåga när det gäller sprutad isolering i väggar (oavsett om den är ekologisk eller inte). Därför tänkte jag försöka mig på en lösning där det går att efterfylla väggarna uppe från vinden. Enda området man inte kommer åt från vinden är under fönster. Därför funderade jag i så fall på att ha skivor just under fönsterna och spruta resten.
 
Hittade precis http://www.abis.se/vara-tjanster/prislista/ de kör med Ekofiber. Det intressanta är att de har priser även för lösull i yttervägg. För 250mm isolering räknar de 245kr/m2. Det är ca 160% dyrare än "gullfiber" från byggmax. Men vi börjar definitivt närma oss ett premium jag kan vara beredd att betala :)
 
Yrrol skrev:
Apropå inget men ändå något.... En energikonsult som höll en kurs för oss, varnade lite för sånt ekologiskt bös som sprutas in i väggar. Han hade varit på några ställen där de boende fått problem med kyla. Med värmekamera kunde dom vittna till att det fallitner och packats (trots säljarens påståenden att sånt inte händer) = blev oisolerade zoner.
- inte kul att borraupp väggen och fyllapå nytt.
Min far sprutade sina väggar med ekofiber och då sa dom till innan att hade man bara gips fick man slå på reglar som håller emot annars skulle gipset tryckas ut. Borde det inte vara tillräcklig packat då?
 
huggan: Så din pappa har kört med lösull i väggarna? Du kan inte fråga honom om ett kvadratmeterpris? (Och hur tjocka väggar han har.)

Hittade en annan återförsäljare med lite bättre priser på Ekofiber: http://www.ekomiljoisolering.se/prislista.html
Har bara priser upp till 20cm, 168kr/m2. Men 5cm mindre, alltså 15cm, kostar 143kr/m2. Skillnaden är 168-143 = 15kr.
Kan ju alltså gissa att 25cm skulle hamna på ca 168+15 = 183kr/m2.

Men sen är det väl så i verkligheten att det är svårt att spruta ull i installationsskiktet. Så i praktiken antar jag att det blir 21cm lösull, sen vindpapp, sen liggande 45mm reglar med någon isoleringsskiva mellan.

45mm isoleringsskivor i cellulosa eller liknande ligger på ca 80kr/m2. Så totalt lösull + skiva blir 168+80 = 248kr/m2. Hamnar på ca 150% dyrare än "byggmaxgullfiber"
 
De hade ju en trevlig kalkylator.
Priset för 1m2 vid 25cm tjocklek blev 234kr. Betydligt dyrare än ekomiljoisolering.se som jag uppskattade skulle hamna på 183kr/m2 vid 25cm.
 
tlundberg skrev:
De hade ju en trevlig kalkylator.
Priset för 1m2 vid 25cm tjocklek blev 234kr. Betydligt dyrare än ekomiljoisolering.se som jag uppskattade skulle hamna på 183kr/m2 vid 25cm.

Men i kalkylen ingick jobbet va?
 
Yes, jobbet ingår. Oklart om jobbet ingår hos ekomiljoisolering.se eller inte. Så det är lite svårt att avgöra om det är en rättvis jämförelse eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.