Jag bor i enplansvilla villa på ca 200 kvm. I dag värmer jag med vattenburen el (elpanna) varför jag funderat på att ansluta fjärrvärme med tanke på stigande elpriser. Fjärrvärmeledningen passerar 2 m från min tomtgräns. Anslutningen till mitt hus är relativt okomplicerad utan saneringsbehov, långa rördragningar etc.

Jag begärde en offert för 5 år sedan och fick då 125 - 130 000 till svar vilket jag ansåg vara för dyrt utan att vidare reflektera över det.

Av en slump så skall hela gatan där vi bor grävas upp i höst för att samtliga avloppsledningar skall bytas ut och i samband med detta fick jag även en offert för anslutning till fjärrvärmenätet. Priset anges till 120 000 inkl. moms och ROT-avdrag. :O

Naturligtvis har jag jämfört vad det kostar på olika ställen i Sverige men ff.a. i mitt närområde och har funnit helt andra priser, 50 - 60 000 inkl. moms och ROT-avdrag. I dessa priser ingår:

* anslutning till nätet från befintlig ledning i gatan
* inkoppling och uppstart av växlare
* nedmontering och bortforsling av befintlig panna och beredare
* grovstädning/ återställning av grävning m.m.

http://www.umeaenergi.se/Fjaerrvaerme/Privat/Installationskostnad.ept
http://www.katrineholmenergi.se/khlm/fjarrvarme/vad_kostar_det/nyanslutning/
http://www.gavleenergi.se/include/privat/fjarrvarme/dokument/avdrag_kostnader.pdf

Jag bor i Västerås och här är det Mälarenergi som tillhandahåller fjärrvärme. Antingen är jag helt ute och cyklar eller så de rejält mycket dyrare än andra liknande företag. Nu till frågorna:

* vad är rimligt pris?
* kan Mälarenergi ta vilket pris dom vill?
* hur förhandlingsbart är priset på dessa tjänster?
* finns det någonstans att vända sig när man är helt i händerna på ett företag som verkar ta 100% mer betalt för sina tjänster än andra?
 
Finns olika sätt att se på prissättning vid nyinstallation av fjärrvärme. De exempel du nämner där prisnivån ligger runt 50-60 tusen kronor inklusive schaktning och montering av central är subventionerade priser. Den faktiska kostnaden är högre. Mellanskillanden tar energibolaget ut på på den energi du köper.

Mälarenergi har en av landets billigaste fjärrvärmetaxa och har valt att behålla den på en förhållandevis låg nivå vilket gör att de tar ut vad det kostar för att utföra en nyinstallation.
 
Jag förstår att det kan vara så men undrar ändå varför priset blir detsamma, 120 000 när gatan vid min tomtgräns redan är uppgrävd samt att jag kan göra fullt ROT-avdrag. :(

Det har varit en trevlig person från Mälarenergi här sen jag skrev mitt första inlägg. Han undersökte möjliga indragningar och konstaterade att det var mkt enkelt att ansluta mig. Ska bli spännande att se den nya offerten.
 
Redigerat:
Det är ju inte bara den lilla biten från huvudledningen in till ditt hus du ska betala. Du ska ju även betala din andel av huvudledningens kostnader och investeringen i själva värmepannan som måste klara av att producera tillräckligt med effekt för att även ta med ditt hus.

Så ska man jämföra inkopplingskostnaderna måste man alltså veta även avståndet till fjärrvärmeverket och vilka investeringar som görs där.
 
i Sundsvall kostar det 46500 Kr om inga särskilda omständigheter föreligger. När vi drog in i efterhand var arbetet genomfört på strax under 2 dagar. Av kostnaden beräknas 40% vara material om jag inte minns fel (kan ha varit tvärt om).
 
> cem77. Visst förstår jag att det kan finnas många faktorer i utgiften för installation men jag kan inte förstå varför priset på installationen är detsamma i dag som för 5 år sen. Om gatan där jag bor ska grävas upp p.g.a. stambyte och jag blir erbjuden att passa på att dra in FV och dessutom kan göra ROT-avdrag så borde det ju rimligen vara något billigare i nuläget tycker jag.

> Mattias Maria. Det verkar som prisbilden varierar runt om i landet och 46500 var nog det billigaste hittills jag hört, grattis! :) En kompis på jobbet har precis fått FV installerad av Heby energi och han fick betala 63000. Dock fick han betala mer p.g.a. att hans hus ligger en bra bit från vägen och ledningen (20-25m.) Det är dock en bit kvar till 120000 som jag fått offert på. Mitt hus ligger 3 meter från ledningen och det är ytterligare 3 meter till där växlaren skall placeras.
 
M
För mig gick det förvånandsvärt enkelt att förhandla ner priset då bolaget där jag bor vill knyta så många kunder som möjligt till sig
 
Hur mycket fick du betala då? :)
 
Hejsan när vi kopplade in vårat nya hus till fjärrvärmenätet förra året så fick vi betala 15000:- i anslutningsavgift till eksjö energi och då fick vi fiber också för 2500:- i anslutningsavgift
låter mycket prisvärt nu när jag ser era priser.
 
Kan man nog säga. Jag tror din Eksjö energi glömde en nolla. ;)
 
Då har jag fått min slutliga offert inklusive moms och ROT samt HUS.

Offert 1: anslutning samt dragning från befintlig( redan uppgrävd) kulvert, 3,5 m fram till mitt hus 58 000.
Offert 2: dragning inomhus 5 m till pannrum samt installation av växlare på befintligt vattenburet system 33 000.

S:a 91 000

:(
 
Surt! Biter inte argumenten att det redan är öppet till kulverten? Skulle vara intressant att höra hur de motiverar 58.000 Kr bara för att ansluta fram till huset. Som ajg skrev i inlägget ovan så tog det två dagar för oss att få det fixat och då var grabbarna som fixade arbetat på plats under tiden vi var på jobbet. dvs. de hade inte kommit när vi åkte vid 8 och var inte kvar vid 16 när jag kom hem. Det som tog mest tid var för röris. Han tog en dag på sig att installera utrustningen efter att de grävt sig fram till huset första dagen.

Kollade på Sundsvall Energi och de har höjt priserna till 55 Kkr i totalkostnad med växlare på uppsatt på väggen. http://www.sundsvallenergi.se/default.aspx?id=1078&ptid=0
 
Då väntar jag installation vilken dag som helst. Efter diskussioner hamnade priset på 84 000 för påkoppling, indragning, installation av VV samt bortforsling av gammal utrustning samt grovstäd. Inte så billigt men trevligare räkningar utan elpannan i vinter. ;)
 
Då är jag påkopplad, växlaren installerad ( Swetherm villaprefab med Danfoss ECL Comfort 110, App 130) och systemet är i drift. Det hela har gått förvånande smärtfritt och nu är det bara lite kosmetisk återställning kvar. Vilken skillnad det blev jämfört med min gamla elpanna! Värmen är otroligt jämn och levererar komfortvärme trots att jag snålställt systemet för närvarande för att försöka kalibrera komfort dygnet runt. Är mycket nöjd och ser fram emot att tjäna in min investering på ca 5 år och sen börja göra pengar som man kan ha roligare för än att ventilera ut dom via självdraget. :D
 
Är inte själv ansluten men ser dagligen reklam i lokaltidningen att man kan ansluta sig till fjärrvärme för 50.000kr inkl allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.