Hej!

Jag har just köpt en tomt och tänker sätta upp ett fritidshus. I det priset ingår grovplanering av tomten, dvs förberett med infart, liten gräsmatta, framdraget vatten, avlopp och el till huset.

Jag är typ rookie och kommer leja för allt. Först en grund och sen ett nyckelfärdigt fritidshus. Helst vill jag komma under 600000 totalt. Så kommer anpassa grund, storlek på stuga och material efter plånboken. Hoppas kunna sätta upp ett fritidshus på typ 35+10m2 loft.
Skulle helst ha en platta som grund, men inte om det blir mycket dyrare. Vill inte göra nåt själv.

Hur ser det ut med pris specat i de två olika fallen om man delar upp det på
Markförberedelse material:
Markförberedelse arbete:
Material själva plattan
Arbete själva plattan

Nån som har hyfsad koll och kan göra en grov uppskattning?
Tack på förhand! (y)
 
Om du inte vill göra något själv så blir det nog klart mycket billigare med krypgrund, skulle jag tro.

Jag gissar vilt och säger att krypgrunden kommer kosta mindre än halva priset jämfört med plattan.
Sedan blir stugan lite dyrare eftersom du behöver ett golvbjälklag med isolering där. Men totalt sett gissar jag ändå max halva priset på krypgrunden, med hänsyn till den fördyringen.
 
thomasx skrev:
Om du inte vill göra något själv så blir det nog klart mycket billigare med krypgrund, skulle jag tro.

Jag gissar vilt och säger att krypgrunden kommer kosta mindre än halva priset jämfört med plattan.
Sedan blir stugan lite dyrare eftersom du behöver ett golvbjälklag med isolering där. Men totalt sett gissar jag ändå max halva priset på krypgrunden, med hänsyn till den fördyringen.
Alla säjer olika. En del säjer att det inte skiljer så mycket. Medan andra säger att platta är dyrt.
Kan jag klara mig på en kostnad för 35m2 platta inkl arbete på 60.000:- tro?
 
Kullan skrev:
Alla säjer olika. En del säjer att det inte skiljer så mycket. Medan andra säger att platta är dyrt.
Kan jag klara mig på en kostnad för 35m2 platta inkl arbete på 60.000:- tro?
Det beror dels på markförhörhållanden och mycket på vad för entreprenör du får tag på.

Be några om en offert, eller prisuppgift och räkna den plus 20-25%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.