Väggen mot kattvinden är 110 cm istället för 120cm hög som det utlovats vid avrop och framgår av avropsritningarna (vi frågade speciellt för att vara säkra att det inte skulle bli för lågt och kollade även på andra hus vad vi tyckte var OK.

Av en slump när jag var och inspekterade bygget tyckte jag det så lite trångt ut under taket och märkte då felet. Påtalade detta för min husleverantör (tot entreprenad). Efter att ha mailat och ringt under ett par månaders tid har jag fortfarande inget svar på varför elle hur det kommer sig eller vad de tänkter göra.

Nu är det slutbesiktning om ett par veckor, och jag undrar vad detta fel är värt. Det går ju liksom inte att åtgärda och värdera efter vad det kostar för mig att fixa till, då får de bygga om halva huset. Vägglängden totalt är ca 28 meter.

Tacksam för all input
 
Mikael_L
Har rummen blivit bredare då, samtidigt?

Dvs att felet är att kattvindsväggen kom närmare ytterväggen än planerat. Isåfall är det antagligen "ganska" enkelt att åtgärda.

Om inte, tja då har någon väl dabbat sig vid ritbordet antar jag... eller?
Ett sånt fel borde som minst vara värt den yta som ni missar. dvs 2,8 kvm (om ni har 45° taklutning). Och ett prisavdrag på huset som alltså är ungefär lika många procent som areaminskningen.

Jag har absolut ingen aning om vad man gör i sådana här fall, men detta kan kanske vara ett sätt att värdera "skadan".
 
Det var det vi trodde - att rummet kanske fått en större yta, men nop. Huset har förhöjt väggliv om 30 cm för att få ner taklutningen som inte får överstiga 35 grader. Kataloghuset har 38 gr.

Jag gissar att denna specialanpassning för att matcha detaljplanen i just det områden gjorde att det blev fel någonstans på vägen från ritbord till stomleveransen. Man får hoppas att inte taklutningen är fel, då blir det värre så jag undviker nog att gräva i just det.

Men hur kommer du fram till att det är 2,8 m2 som saknas - golvarean är i princip samma, men taket lägre från kattvinden i en rät linje till innertaket börjar dvs ca 10 cm rakt över. Eller tänker du från 190 cm takhöjd och att det börjar 10 cm längre in i rummet? Just det smart.

Om hela huset är på 191 m2 och då blir 188,2 brukar man räkna bråk då helt enkelt muliplicera kvoten med tot priset eller vad? Det låter mycket, för alla vitvaror, el, VVS etc etc är ju inte påverkade?
 
Detta måste ju innebära att om ni har fått den takhöjd på ovanvåningen som ni skulle få, då har ni nu fått mer sneddtak och mindre yta på det verkliga innertaket på ovanvåningen?
Har du kontrollmätt så arean stämmer? Det hade jag gjort annars.
Detta innebär ju även att snedtaket är 10cm lägre på hela övervåning mot vad det skulle vara.
Du har ju förlorat rätt mycket volym i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.