Hej :)

Jag och min sambo har precis gjort en överlåtelsebesiktning av ett hus där vi vunnit budgivningen.

Under besiktningen framkom det att de två badrummen som var renoverade 2005 inte var utförda på ett fackmannamässigt sätt. Nu i efterhand har det framkommit att det var säljaren själv som gjort renoveringarna.

I badrum 1 med kakel/klinker på övre plan hade den gamla gjutjärnsbrunnen under badkaret inte blivit utbytt samt runt brunnen så sviktade kaklet när man tryckte där. Tre plattor hade även spruckit runt brunnen. Detta var inget vi såg under visningen då det var under badkaret, samt så hade inte säljaren nämnt något om detta i frågeformuläret.

Besiktningsmannen rekommenderade att hela badrummet skulle göras om innan det börjar användas.

I badrum 2 i källaren hade man satt våtrumsskivor men byggt igen ventilen så det fanns ingen ventilation alls i det badrummet. Säljaren hade inte nämnt något om detta heller men medgav att han kände till att det saknades ventilation nu när frågan kom upp.

I övrigt så framkom det lite andra småsaker och att det var gott om fukt i de uppreglade väggarna i 4 rum i källaren men det ser vi inte som något problem utan det får vi riva ut och göra om allt eftersom.

Det är alltså badrummen som vi har synpunkter på och undrar nu lite vad som kan vara rimligt begära i prisavdrag pga det?

Huset började på 2.0 och slutade på 2.3 miljoner. Det var vi och en annan budgivare som var intresserade. Det vi är inne på är att säga att vi kan tänka oss att köpa det för 2.1 miljoner. Är detta rimligt?

Vi har en besiktningsklausul inskriven i kontraktet.

Vi är tacksam för lite hjälp och tips då detta kan bli vårt första hus så vi har ingen tidigare erfarenhet alls av husköp.
 
O
Tja... Ni har rätt att kräva vad ni vill, men säljaren behöver inte acceptera detta.
Testa med 2,1 milj. det känns ganska rimligt eftersom båda badrummen behövs göras om. Dock är de 10år gamla vilket gör sitt till på värdet...
Så börja på 2,1 och var nöjda med 2,2

Annars får ni bestämma er... Säljaren kan nobba och säga 2,3 eller inte allls.... Så ni måste besluta Er för om ni vill köpa huset för det pris ni har sagt
 
  • Gilla
Dae
  • Laddar…
Kan vara så att säljaren kommer kräva någon form av underlag för storleken på avdraget. Det bör framgå av köpekontraktet. För vår del skulle vi antingen ta in offerter eller ange en skattning från besiktningsmannen (om besiktningsmannen vill ge en formell skattning). Sedan hur en eventuell tidsavskrivning på kostnaden sker vet jag inte. Men det bör framgå från köpekontraktet, antingen i klartext eller en hänvisning till regler.

Tänk på att ni sannolikt skall inkomma med era krav innan ett visst datum.
 
  • Gilla
Dae
  • Laddar…
Nu får vi hoppas att trådskaparen här har en s.k öppen bes. klausul. Det är så en besiktningsklausul skall se ut idag. Där skall inte finnas något om hur kostnad skall beräknas osv. Klausulen skall ge köparen en ovillkorlig rätt att häva köpet efter besiktiningen.
 
Jodå, öppen besiktningsklausul finns. Vi har sparkat över bollen till säljaren nu och skulle få svar på måndag ifall de tar budet på 2.1 eller inte.

Mäklaren trodde dock inte att dom skulle ta det budet utan räknade med att den andra budgivaren skulle ta huset för sitt högsta bud. Men det var väl inte oväntat att han skulle säga så.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Men...Måste inte mäklaren informera nästa eventuella köpare om dessa badrum nu när det är känt eller har jag helt fel?
 
  • Gilla
Dae
  • Laddar…
Dom som säljer huset måste informera andra eventuella köpare om bristerna
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Polos skrev:
Dom som säljer huset måste informera andra eventuella köpare om bristerna
Ja, ok måste är ju relativt. Men de nya köparna bör ju också göra en besiktning. Och ställa sig frågande till varför ni hoppade av. Men min gissning är att det tänjs på gränserna här, både av säljare o mäklare. Jag har aldrig varit med om en mäklare som säger att anledningen till att budgivare ett hoppade av var stora brister i båda badrummen. Så ta det koolt, de kanske återkommer ......
 
harry73
Om det bara var två budgivare och budgivningen började på 2.0, skulle jag som köpare nr 2 inte köpa för mitt högsta bud men för 2.0, och då är er nya bud på 2,1 rimligt, men mäklaren kommer naturligtvis berätta att ni bjuder 2,1 (Om han tror det hjälper affären)
 
O
Dae skrev:
Jodå, öppen besiktningsklausul finns. Vi har sparkat över bollen till säljaren nu och skulle få svar på måndag ifall de tar budet på 2.1 eller inte.

Mäklaren trodde dock inte att dom skulle ta det budet utan räknade med att den andra budgivaren skulle ta huset för sitt högsta bud. Men det var väl inte oväntat att han skulle säga så.
Det är du som har "öppet köp" inte säljaren, så bollen är din. Säljaren kan inte bara säga att då går jag vidare med nr 2 iställlet....
Fundera vill du köpa huset för det bud du vann med, fast du vet att badrummen måste göras om?
Nobbar dom ditt bud så får du fundera på om du vill gå upp en hundring till eller om du ska kliva av...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.