Hej allihopa!

Jag har sett en hel del olika uppgifter på vad ett nytt hus kostar att bygga per kvadratmeter, men jag har inte riktigt hittat det jag letar efter...  :)

Jag tänker bygga ett lösvirkeshus med en stor källare med ca 2.5 meters takhöjd, en bottenvåning ovanpå det, och ett litet loft med ett par rum längst upp.. Källarmuren tänker jag bygga av lecablock på gjuten platta.

Någon som vet ungefär vad ett sådant bygge skulle kosta per kvadrat??

Nu menar jag bara själva stommen, med grund tak och väggar, och inte tapeter, lister mm...  :)



 
ska du bygga själv? lite priser leca + isolering murbruk osv ca 450krm2.sen bjälklag takstolar etc,beror ju på kvalitet och dimension. ;D lycka till
 
Bankerna kalkylerar ju med 10000/m2 vid nyproduktion.

../N
 
Vår bank kalkylkerade med 12000-15000 per kvadrat. ner till 10000 per kvadrat kommer man aldrig, var deras kommentar. Vi har iaf klarat det, men då har vi gjort allt utom gräv, vvs och el själva, alltså även beräknat och beställt och hämtat allt material osv...
 
vatten skrev:
Vår bank kalkylkerade med 12000-15000 per kvadrat. ner till 10000 per kvadrat kommer man aldrig, var deras kommentar. Vi har iaf klarat det, men då har vi gjort allt utom gräv, vvs och el själva, alltså även beräknat och beställt och hämtat allt material osv...
Det verkar vara en väldig spridning på vad det kostar, i en annan tråd näms 1 miljon för 200 kvadrat, alltså 5 000 kr/m2.

Någon som kan förklara vad dessa skillnader beror på, är det bara standardnivån eller har man räknat inkl/exkl sitt eget arbete? Hur har du räknat "vatten"?

/Tobben
 
Jag misstänker att bankerna har vissa schabloner vad gäller standard, hantverkare, materialkostnad osv. De utgår säkert ifrån att man inte gör speciellt mycket själva heller. Vi har inte räknat in eget arbete i vår kalkyl. När vi räknade kollade vi helt enkelt upp med inköpsställena vad vårt material skulle kosta. Vår beräkning var 1,3 milj och på den beräknade summan brukar man lägga på 10 % har vi hört. Nu är vi snart klara med bygget och har hamnat på 1,5 milj, så de stämmer ju ganska bra. Tilläggas bör att då har vi ändå satsat på ganska dyr inredning (vitvaror tex.).
 
Räkna med material 50% och arbete 50% (om det är vitt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.