Hej, någon som kan säga, ungefär, vad dessa ventilationsrör kan kosta? (Se bild)
Dom hårda, inte det mjuka. Och bara det som syns på bilden, inte dom som går upp i taket. tack på förhand! Ventilationsrör i metall, böjningar och kopplingar, installation, byggnadsteknik, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metalliska ventilationsrör och elektriska kontakter inuti ett öppet köksskåp, ovanför ett metallskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Det är grejer för en tusenlapp ungefär om man köper det som privatperson.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
B
Ser inte dimension, men gissar att det stora är 125mm eller mindre, och det klenare röret är 100 (eller kanske 80?).

Ett t rör i 125 kostar ca 110kr
https://soliduct.se/tx-125-100.htm

Flexröret i ovankant ca 125kr

En muff kostar kanske 30kr, och de andra lite mindre böjarna runt 100 lappen. Så kanske en 500 ungefär, lite högt räknat om man köper på nätet.

Förmodligen 1000kr om man hittar det på bauhaus och runt 2000kr i ahlsell-prislistan utan rabatt skulle jag tro. Vad fick du betala för materialet?
 
B BSOD skrev:
Ser inte dimension, men gissar att det stora är 125mm eller mindre, och det klenare röret är 100 (eller kanske 80?).

Ett t rör i 125 kostar ca 110kr
[länk]


B BSOD skrev:
Ser inte dimension, men gissar att det stora är 125mm eller mindre, och det klenare röret är 100 (eller kanske 80?).

Ett t rör i 125 kostar ca 110kr
[länk]

Flexröret i ovankant ca 125kr

En muff kostar kanske 30kr, och de andra lite mindre böjarna runt 100 lappen. Så kanske en 500 ungefär, lite högt räknat om man köper på nätet.

Förmodligen 1000kr om man hittar det på bauhaus och runt 2000kr i ahlsell-prislistan utan rabatt skulle jag tro. Vad fick du betala för materialet?
Flexröret i ovankant ca 125kr

En muff kostar kanske 30kr, och de andra lite mindre böjarna runt 100 lappen. Så kanske en 500 ungefär, lite högt räknat om man köper på nätet.

Förmodligen 1000kr om man hittar det på bauhaus och runt 2000kr i ahlsell-prislistan utan rabatt skulle jag tro. Vad fick du betala för materialet?
Det smala är 80 tror jag, eller 100.
Jag har bestridit fakturan så jag har inte betalat, företaget har skrivit att dom vill ha drygt 5000kr för materialet. Jag fick en offert på 5000kr före arbetet. Företaget skulle ta bort en paxfläkt, trycka dit ett don istället och sen ta ner en kåpa och sätta upp den kåpan du ser på bilden. (Såhär i efterhand kunde jag gjort det själv) Fakturan kommer och den är på 11900kr. Gubben var hos mig i två timmar inkl att han åkte och köpte dessa varor 1km bort från mig på deras ”butik”.
 
  • Wow
JSten
  • Laddar…
Om jag tolkar märkningen på t-röret rätt så är det ett 125 till 100 t-rör, d.v.s avsticket är 100 rör och resten 125. Jag får det till knappt 500 kronor om man jämför med soliducts priser. Nu säljer väl de inte direkt de bästa grejerna, men skulle inte vara förvånad om man fick samma Lindab grejer från Alig för samma pris om man bad om offert.
Skärmdump av webbutikskorg med rör och rördelar, totalpris 356 svenska kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillkommer flexslang, Soliduct hade inte 0.5m lång 100mm.de har 100mx1m för 125kr, så 356kr +125kr... lite mindre än 500kr.
Jag hade betalat 500kr och bestridit resten av materialkostnaden.

Edit: ventilationsbutilen.se (alig) tar ca 1000kr inklusive frakt. Hade man begärt offert hade man förmodligen fått ner priset med 30-40% i min erfarenhet.
Skärmdump av en mobil webbläsare visande en onlinebutiks varukorg med ventilationsprodukter och ett totalbelopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Möjligen skulle de knorra lite för en så liten beställning. Men det borde inte vara något problem för företaget som installerade då de förhoppningsvis har bra priser avtalat med t.ex. Ahlsell (vilket det förmodligen är där de har handlat då de verkar sälja produkter från FläktGroup). Så du har förmågan fått Ahlsells listpriser som ingen betalar.
 
Redigerat:
J JSten skrev:
Om jag tolkar märkningen på t-röret rätt så är det ett 125 till 100 t-rör, d.v.s avsticket är 100 rör och resten 125. Jag får det till knappt 500 kronor om man jämför med soliducts priser. Nu säljer väl de inte direkt de bästa grejerna, men skulle inte vara förvånad om man fick samma Lindab grejer från Alig för samma pris om man bad om offert.
[bild]
Tillkommer flexslang, Soliduct hade inte 0.5m lång 100mm.de har 100mx1m för 125kr, så 356kr +125kr... lite mindre än 500kr.
Jag hade betalat 500kr och bestridit resten av materialkostnaden.

Hej!
Tack! Flexslangen hade jag själv, med två ”fästen”
Jag betalade 5000kr som offerten var på och sen bestred jag resten. Att jag vill se kvitto för köpet. Bett om det två gånger men inte fått något på dessa tre månader. Dock en påminnelse1 och inget svar av bestridandet.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Charlotte Lakan Charlotte Lakan skrev:
Hej!
Tack! Flexslangen hade jag själv, med två ”fästen”
Jag betalade 5000kr som offerten var på och sen bestred jag resten. Att jag vill se kvitto för köpet. Bett om det två gånger men inte fått något på dessa tre månader. Dock en påminnelse1 och inget svar av bestridandet.
Oj, ja då är det ju riktigt ockerpris. Som ja skrev i mitt editerade inlägg ovan, misstänker att de har handlat hos Ahlsell och du har fått deras listpris. Men tror knappt det är möjligt med bara fyra produkter och totalt 5000 kr :surprised:
 
  • Gilla
Charlotte Lakan
  • Laddar…
J JSten skrev:
Om jag tolkar märkningen på t-röret rätt så är det ett 125 till 100 t-rör, d.v.s avsticket är 100 rör och resten 125. Jag får det till knappt 500 kronor om man jämför med soliducts priser. Nu säljer väl de inte direkt de bästa grejerna, men skulle inte vara förvånad om man fick samma Lindab grejer från Alig för samma pris om man bad om offert.
[bild]
Tillkommer flexslang, Soliduct hade inte 0.5m lång 100mm.de har 100mx1m för 125kr, så 356kr +125kr... lite mindre än 500kr.
Jag hade betalat 500kr och bestridit resten av materialkostnaden.

Edit: ventilationsbutilen.se (alig) tar ca 1000kr inklusive frakt. Hade man begärt offert hade man förmodligen fått ner priset med 30-40% i min erfarenhet.
[bild]
Möjligen skulle de knorra lite för en så liten beställning. Men det borde inte vara något problem för företaget som installerade då de förhoppningsvis har bra priser avtalat med t.ex. Ahlsell (vilket det förmodligen är där de har handlat då de verkar sälja produkter från FläktGroup). Så du har förmågan fått Ahlsells listpriser som ingen betalar.
Ahlsells listpris ligger typ 30% över detta ex moms iofs. Normalrabatt på kanaler och tillbehör blr ligga på 75% nånstans för en ventfirma.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.