Funderar på att köpa ett hus som ska anslutas till kommunalt v/a.
Är det någon som vet ett ungefärligt pris för grävning, rördragning, mm?
Dvs allt förutom anslutningsavgiften.
Har ingen aning om sträcka eller markförhållanden..

Huset ligger på Värmdö.
 
Priset för anslutning bör du hitta på kommunens hemsida - alternativt ringa kommunen om. Det är väldigt olika från kommun till kommun.

Själva jobbet får du nog lägga en offertförfrågan till något företag om. Där kan man gissa vilt och inte en gång vara i närheten.

//Sly
 
Som sagt våldsam skillnad på komuner och inom komunerna också. Vi fick ge 30' för vattnet medan en bekant i ett område där kommunen absolut ville ha alla anslutna fick sitt för 5'
 
Vår kommun tar ut avgifter för V/A -anslutning efter kvm på fastigheten. Vår tomt är på knappt 900 kvm och kostar 131000 kr. Då gräver kommunen fram till tomtgräns.
Men vår kommun grävde inte till frostfritt djup (menade att vi skulle lägga rören med isolering samt ha en eldriven pump för att avloppsvattnet skulle rinna fram till anslutningspunkten). Dessutom grävde de inte ända fram till tomtgränsen. Jag gissar att kommunen vill spara pengar. Eftersom det går berg vid anslutningspunkten förmodar jag att de ville snåla in och inte spränga en enda millimeter utöver det de är tvingade till, vilket ledde till att deras sista sprängning inte räckte ända fram.

Vi nöjde oss inte, utan nu ligger rören på frostfritt djup vid anslutningspunkten och vår mark och grund-entreprenör får skicka en faktura på sprängingen för sista biten till kommunen.

/eva
 
130 000 till kommunen för att ansluta + att man får ordna allting själv från tomtgräns.

Då måste det ju vara bättre att borra egen brunn och eget avlopp så slipper man kommunens alla fakturor dessutom. ;)

Åtminstone i de fall man får göra det.
 
130000 kr= nästan gratis ;D Jag ringde just till kommunen och dom ville endast ha 165000 för anslutning... >:(
Dessutom är det anslutningstvång...
Men frågan kvarstår: vad det kan kosta att gräva? rörläggning har jag en polare som fixar..
 
Blod, Svett, Tårar och en himla massans vätska.

Det är iallafall den billigaste lösningen ;D
 
Det ska vara rätt hyffsade bumlingar dock innan en störe grävare får backa. en kubiksstenar är inget som helst hinder om bara grävaren kan graäva runt dem så att han får ett bra grepp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.