Vår varmvattenberedare kan vara på väg att ge upp! Vi har fått en offert på att byta ut blandaren (2500 kr) men man kan inte garantera att det löser problemet.

VA-firman kom också med förslag på ny varmvattenberedare. Med frakt, bortforsling, installation etc blev priset för en 300 liter Nibe Comfort koppar ca 17.000 kr. (listpris på Nibes hemsida är 9.000 kr)

1. Är detta ett bra pris?
2. Finns det andra bra märken istället?
 
Nej, det var inget bra pris. Köp den för 9000 kr. Installera den själv, ta hem en elektriker för 500 som kopplar på elen. Forsla bort den till återvinningsstationen. Du sparar åtminstone 6000 kr på det.
 
Wow, tack för snabba svar!

Felet som det kan vara är att blandaren inte blandar tillräckligt varmt vatten. Den verkar ha ärgat igen. Att byta denna kostar 2500 totalt. Dock är det inte 100% säkert att detta är felet och dessutom är varmvattenberedaren från 1975...

Priset är inkl moms. Plats utanför Malmö!

Svärfar är elektriker så elen fixar han. Beredaren behövs tömmas etc, men så svårt att koppla in vatten bör det väl inte vara?

 
kelju skrev:
Wow, tack för snabba svar!

Felet som det kan vara är att blandaren inte blandar tillräckligt varmt vatten. Den verkar ha ärgat igen. Att byta denna kostar 2500 totalt. Dock är det inte 100% säkert att detta är felet och dessutom är varmvattenberedaren från 1975...

Priset är inkl moms. Plats utanför Malmö!

Svärfar är elektriker så elen fixar han. Beredaren behövs tömmas etc, men så svårt att koppla in vatten bör det väl inte vara?
Nej så svårt kan det inte vara. Du ser dessutom hur det är kopplat nu. Studera det noga och gör samma fast på den nya. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt :)

Förresten, på Silvan har de en VVS-film för 40 kr där det bl.a behandlar hur man installerar varmvattenberedare.
 
Mina föräldrar bytte sin VVB efter att grannarnas hade läckt. Det hade blivit ett mm stort hål som stod dag ut och dag in med en stråle som trycktes in i en av väggarna.
Detta resulterade i en stor vattenskada med byte av parkettgolv, avfuktning osv osv.
Deras VVB var från 1977, så mina föräldrar bytte sin och fick slutpriset 11.000 kr med installation och bortforsling.

Bättre att vara på säkra sidan och byta
 
Christer.K skrev:
Töm beredaren lite snabbare genom att borra hål i överkant så rinner det ut lite fortare. Stäng av kvällen före tappa mycket VV så vattnet hinner kallna lite.
Din VVB är såååå gammal att det bara är att byte. Men byt till en rostfri den kostar bara några hundra till. Köp kopplingar och metallomspunna slangar dim 22 så behövs det inte så mycket rördelar. Fyra kopplingar och 2 slangar.
Lycka till
Varför rostfri?? Det beror väll på vattenkvalite? Finns ju ställen i landet där en rf beredare knappt håller ett år..
 
vaniljvodka skrev:
[quote author=Christer.K link=1135022055/0#4 date=1135024817]Töm beredaren lite snabbare genom att borra hål i överkant så rinner det ut lite fortare. Stäng av kvällen före tappa mycket VV så vattnet hinner kallna lite.
Din VVB är såååå gammal att det bara är att byte. Men byt till en rostfri den kostar bara några hundra till. Köp kopplingar och metallomspunna slangar dim 22 så behövs det inte så mycket rördelar. Fyra kopplingar och 2 slangar.
Lycka till
Varför rostfri?? Det beror väll på vattenkvalite? Finns ju ställen i landet där en rf beredare knappt håller ett år..[/quote]


Har man kommunalt vatten är det nog inte ett problem vill jag minnas - vattnet har en sådan kvalitet att det är ok (det är ph-värdet som det ska vara ordning på har jag för mig). Har man däremot egen brunn så kan man ju få upp lite vad som helst och då ska man nog vara på sin vakt.

Kommunens vattendata finns specat hos det lokala vattenverket.
 
Har man kommunalt vatten är det nog inte ett problem vill jag minnas - vattnet har en sådan kvalitet att det är ok (det är ph-värdet som det ska vara ordning på har jag för mig). Har man däremot egen brunn så kan man ju få upp lite vad som helst och då ska man nog vara på sin vakt.

Kommunens vattendata finns specat hos det lokala vattenverket.
Lysande! Då vet jag att jag med gott samvete kan köpa en i koppar.
 
Jag skulle med den erfarenhet jag har idag, ringa runt till 5-6 vvs firmor och höra mig för vilka de rekommenderar. Tillslut har du kanske två som de flesta rekommenderat. Hör även med kommunen om vilken typ av beredare som de (konstruktion) rekommenderar.

Konsumentverket samt Råd&Rön har skrivit om VVB samt testat (2001).

Metro, Thermia och Nibe i den ordningen rekommenderades och så var även i R&Rs test (vi har kalkhaltigt samt hårt vatten).

Normalpriset brukar vara 11'-12' för beredare samt installation (bortforsling).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.