K
Fick fakturan på utsättningen från kommunen, enbart finutsättning (grovutsättningengjorde vi själva) kostade 7800 kr! Är detta rimligt? Vad kommer lägeskontrollen kosta sen?

Jag har fått intryck av att grov, fin och lägeskontroll skulle kosta runt 8000 kr..

Spelade det någon roll att de satte ut garage och hus samtidigt?
 
Mikael_L
Jag vägrade att ta kommunens idiotavgift, utan anlitade en privat aktör inom området, för mindre än halva priset.
Jag minns inte exakt priserna, men gissar på att det var typ 4000:- för kommunen och ca hälften för den privata aktören.
Detta var drygt 5 år sedan.
 
Ja, det är dyrt, men vad man kanske inte ser är att kommunens mätfolk först måste räkna fram hushörnens koordinater utifrån din bygglovsritning, sedan mata in dessa sina mätinstrument, åka ut och sätta ut hörnen. Och vid lägeskontroll ska de ta inmätningarna, sätta ihop det till en byggnad i CAD och lägga in i kommunens kartdatabas. Den där sista grejen slipper ju privata mätfirmor, de bara skickar in lägeskontrollen och kommunen får ta jobbet att skapa byggnadspolygon och lägga in i databas ändå. DEN kostnaden bakar de in i sina egna taxor förstås...
 
K
Okej. Så för lägeskontrollen så skulle jag kunna ta in offerter från privata aktörer? När är det egentligen läge att göra lägeskontrollen?
 
Man rekommenderar att göra den när formen är på plats men innan man gjuter, så att man har chans att rätta till om något blivit fel. Men är man säker på att allt stämmer kan man vänta tills hela bygget är klart, i princip. Man ska ju med lägeskontrollen bara bevisa att mått och läge stämmer med bygglovet.
 
K
Jag är säker på att det stämmer så då kan jag vänta tills allt är klart.. trillar jag över en lantmätare kanske jag kan spara nån tusing...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.