Det är ganska lätt att hitta tumregler för kvadratmeterpris om man ska bygga till med markarbete, grund och allt.

Men, i mitt fall så handlar det om att bygga på en våning till på en del av byggnaden. Det innebär alltså att allt markarbete och sånt redan är gjort.

Byggnadsdelen ifråga har ett platt, men (mycket svagt) sluttande tak, så svagt sluttande att man bara skulle kunna bygga på för att få ett platt golv. Det är en lite större del, cirka 56 m2. Det kommer också att behövas lite modifikationer på huvudbyggnaden för att ansluta nya taket till den.

Någon som vågar gissa på en tumregel för kvadratpriset under dessa omständigheter?

(Ja, jag vet ett det blir en attans grov gissning...)

Edit: Jag glömde:

* Inget VA.
* Ingen trappa (ingången blir från andra våningen).
 
Redigerat:
Du får nog allt precisera lite mer.
Trä eller sten?
Takbeläggning?

Men min "gissning" blir 15 -.18.000:-/m2.
 
roland53 skrev:
...
Men min "gissning" blir 15 -.18.000:-/m2.
Med bara träbyggnad, betongpannor på taket och minimalt med installationer skulle jag snarare gissa på långt under 10.000 kr/m2, kanske till och med bara hälften.

För 18 papp/m2 får man väl ett komplett hus med grund, värme, kök, VA och allt?
 
Trä, för tillfället falsat plåttak, men skulle nog gå på betongpannor om jag bytte för att matcha resten av huset.

Som sagt, ingen VA, ingen trappa, inte ens några mellanväggar, bara ett "tomt rum".

De tumregler jag har sett är 10-25 kkr/m2 för ett hus, med markarbeten, grund, VA och allt. Det känns som om jag borde kunna komma under det...

Edit: Det är i Borlänge, så inget storstadspris heller...
 
Om du håller hårt i slantarna och inte tar SVINDYRA hantverkare ,10tkr/m2 eller lägre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.