Hej,
Vi ska lägga till en våning på vårt hus. Vi kommer inte ta hjälp av ngn firma som levererar färdiga isolerade våningsplan utan vi vill att det snickras på plats pga att vi har ett väldigt gammalt hus från 1937 som inte är helt rakt och så. Dessutom svårare med byggkredit och svårare med försäkringar med flera olika leverantörer.

Vi har tagit in offert fr tre olika firmor hittills och vi har fått anbud på 2 milj, 2.4 milj och 3 milj. Det företaget som gav anbud på 2.4 milj, där ingår mest. Budet på 3 var ett skämt och det ingick inte alls mkt i det priset. Hur sjutton kan det skilja sig åt så mycket?? Nu sitter vi och detaljerar vad vi vill ha för material och tror tyvärr 2,4 blir kanske 200' högre om allt som vi vill ska ingå...

Har ngn av er gjort en påbyggnad i Stockholmsområdet och vilken byggarfirma har ni? Är ni nöjda? Vi har pratat med Sturpen byggtjänst AB. Ägaren och hantverkare verkar grymt duktig och vi har talat med två bra referenser. Har ni ngn erfarenhet eller hört ngt om honom?
 
För att kunna ha en känsla för om priset är bra eller inte så behövs det lite mer detaljer. Storlek, vad skall finnas på den nya våningen. Bardum? kök? Värmesystem.

Vad vill du ha för typ av fönster, skiljer mycket med PVC fönster i ena änden av prisskalan, trä fönster med Al. utsida i andra änden av skalan.

Hur mycket skall påverkas på bef. våningen, planlösningen påverkas ju av att det skall bli en trappa, men vad mer påverkas? jag tror att du kan få bäst pris om du anlitar en liten snickarfirma, typ enmansbolag. men skafga bra referenser.

Vi gjorde en påbyggnad av en mindre del av vårt hus för 6 år sedan. Snickaren vi fick tag i hade lång kö, så det var bara att vänta. Senast jag pratade med honom så hade han full beläggning i 3 år frammåt.

Jag tycker priserna du fått låter lite höga, men vet ju inte hur stor yta det handlar om.

Om du får tag på en bra snickare med goda referenser, så blir det troligen billigare att bygga på löpande räkning.
 
Tänk på att det kan finnas mycket att spara på att dela upp entreprenaden. Min känsla är att ju fler moment som bakas in i entreprenaden för en totalkostnad desto dyrare. Jag misstänker att entreprenörerna när de räknar ofta plussar på i varje enskilt moment och sedan plussar på totalen också.

Som en jämförelse håller vi på och bygger ut i ett plan, 50 m2 platta/44 m2 boyta. För hela entreprenaden (minus slutfinish invändigt) fick vi in anbud på mellan 1 och 1,2 Mkr. Det slutade med att vi i stället handlat upp entreprenaden i delar: mark och grund, stomme/tak/väggar, el, vvs, badrum. I nuläget ser det ut som vi kommer landa på någonstans kring 750' i för samma arbete. Det innebär mer projektansvar för oss men om man är någorlunda organiserad som person är det inte alls omöjligt även om man inte har tidigare erfarenhet av att bygga.
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
majsan83 skrev:
Hej,
Vi ska lägga till en våning på vårt hus.
Jag följer gärna tråden, vi går i samma tankar. Vi har löst varit i kontakt med olika firmor (lösvirke) och landar på offerter mellan 1,5 & 2,7.

Vi har ett egna-hems-hus idag (68-69 kvm i grunden beroende på vilka ritningar vi kollar på) och vill lyfta en hel våning på det.

Hur har ni tänkt lösa ritandet? Vi har kommit så pass att vi ska be en arkitekt göra ett förslag till oss.
 
backstromj skrev:
Jag följer gärna tråden, vi går i samma tankar. Vi har löst varit i kontakt med olika firmor (lösvirke) och landar på offerter mellan 1,5 & 2,7.

Vi har ett egna-hems-hus idag (68-69 kvm i grunden beroende på vilka ritningar vi kollar på) och vill lyfta en hel våning på det.

Hur har ni tänkt lösa ritandet? Vi har kommit så pass att vi ska be en arkitekt göra ett förslag till oss.
Var noga att begränsa arkitektens utrymme. Mer utrymme = flera iterationer = mer kostnad. Vi går i samma tankar, anlitade arkitekt, 10000kr fattigare avbröt vi samarbetet och började "tänka" själva. När vi tänkt klart kommer vi med förslag hur vi tänkt för att finjustera och få bygglovsritningar.

Det är mer än 20000kr per kvm. Vad är det som ingår? Ny fasad, nya fönster på den gamla delen?
 
Hej! Vi anlitade en arkitekt som var superbra! Kostade oss kanske 10 000 kr totalt. Konstruktionsritningarna är desto dyrare och kommer kosta ca 35000. Sjukt dyrt...
 
Gambino skrev:
Var noga att begränsa arkitektens utrymme. Mer utrymme = flera iterationer = mer kostnad. Vi går i samma tankar, anlitade arkitekt, 10000kr fattigare avbröt vi samarbetet och började "tänka" själva. När vi tänkt klart kommer vi med förslag hur vi tänkt för att finjustera och få bygglovsritningar.

Det är mer än 20000kr per kvm. Vad är det som ingår? Ny fasad, nya fönster på den gamla delen?
Det låter klokt, tack för tips. Ja vi byter hela fasaden och samtliga fönster samtidigt.
 
majsan83 skrev:
Hej! Vi anlitade en arkitekt som var superbra! Kostade oss kanske 10 000 kr totalt. Konstruktionsritningarna är desto dyrare och kommer kosta ca 35000. Sjukt dyrt...
Härligt att hitta någon bra. Någon du kan tänka dig att tipsa om? PMa gärna isf. Ritade arkitekten också konstruktionsritningarna?
 
Hej, jag kan kolla med honom om det är ok att jag lämnar ut hans kontaktuppgifter. Han ritar bygglovshandlingar som extrajobb utöver sitt andra arbete. Kostade 12'.... Han ritade ej konstruktionsritningar utan en annan firma, de kommer kosta oss ca 40' extra... usch så mkt pengar bara för ritningar. Drygt nu också när grannarna överklagat bygglovet.
 
Det kan ju knappt vara dyrare än ett helt enplanshus med samma storlek.
En offert på ett ovanligt arbete innehåller ofta ganska mycket riskpengar för hantverkaren för han kan kanske inte överblicka alla moment och material. Kan vara bättre med löpande räkning.
Fundera även på om inte du själv kan handla material, speciellt VVS och el för då lägger de gärna på 200-400%.
 
Kul projekt. Blir det snedtak i hela övervåning? Mitt hus blev påbyggt för 20 år sedan en bit rakt upp och sedan snedtak.
 
majsan83 skrev:
Hej! Vi anlitade en arkitekt som var superbra! Kostade oss kanske 10 000 kr totalt. Konstruktionsritningarna är desto dyrare och kommer kosta ca 35000. Sjukt dyrt...
Har du tagit in offerter från flera olika konstruktörer? När vi skulle ordna K-ritningar fick vi offerter mellan 5600 kr och 30000 kr... Stora ingenjörsfirmor är ofta helt orimligt dyra. Det är bättre att försöka hitta en mindre enmansfirma.
 
f91jsw skrev:
Har du tagit in offerter från flera olika konstruktörer? När vi skulle ordna K-ritningar fick vi offerter mellan 5600 kr och 30000 kr... Stora ingenjörsfirmor är ofta helt orimligt dyra. Det är bättre att försöka hitta en mindre enmansfirma.
Vill du tipsa om en bra firma tar jag väldigt gärna emot PM!
 
Tar gärna emot tips på arkitekt och konstruktör som är vettig att ha o göra med samt har vettigt pris
 
  • Gilla
backstromj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.