Fick pris på 77,5 kr/lpm (ink moms) för spontad 18x137. www.cedertra.se

Vad har ni andra betalt? Vem har bra pris?

DVE
 
Ingen som köpt Cederträ panel??

Fick ett annat pris av Snicken på Gotland. Dom ville han ÖVER 80kr/m +moms för ceder!! Fyy... Dom tyckte istället att jag skulle köra lärk, den kostade "bara" 23:-/m +moms. Och enligt dom var den lika bra...

Fast jag är inte övertygad. Jag tror nästan ceder är bättre. Står bättre emot missfärg och dylikt har jag fått för mig.

Någon som har nån åsikt om detta mystiska träslag?

DVE
 
hej! jag har arbetat med båda träslagen.lärken håller länge, men ser ut som husen i öststaterna.cedern ser betydligt trevligare ut ,men samtidigt dyrare.hur stor yta på huset ska kläs?ceder brukar man använda på vissa fält på huset,ikombination med annat material.behandlar man inte cedern blir den silver grå med tiden. lärk ihop med rain zink,kan missfärga plåten.
 
De skall vara två gavlar på huset. ca 60 kvm som skall kläs. Skall även ha lite och klä in balkongen med.
Som du skriver så tror jag nästan att Cedern är den jag skall ha. Tror det blir snyggast. Ev har jag tänkt och olja den. I alla fall en gång i början. De stannar väl upp processes lite grann så den förblir "röd" iaf nått år längre innan den får grå:na med tiden. Blir nog skitsnyggt...

De är bara och slanta upp.. Kostar de så smakar de.

Här är en ritning så tror jag du förstår.


p9100206_1190138485.jpg
 
hm.. Lärken håller längre säger du?? Hur är hållbarheten med Ceder då? Tanken är att jag vil ha en fasad som är mer eller mindre underhållsfri. Tänkte att träet kan få leva sitt eget liv och bli gråare med tiden men jag tänkte inte att jag skulle behöva underhålla det så mkt.

Vilket är bäst ur hållbarhets synpunkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.