Någon här som har en hum om vad en skorsten för ved kostar? Det gäller en inbyggd skorsten som skulle bli totalt knappt 10 m (inkl ovan nock) med två 'knäckar'. Jag är endast ute efter materialkostnaden.

Jag har nämligen själv köpt en skorsten för pellets som byggaren nu monterat. Jag räknar krasst med att installationsarbetet är ungefär desamma för bägge skorstenar. Men eftersom skorsten för ved ingår i byggentreprenaden bör det bli någon prisreduktion till förmån för mig. (Det finns flera andra hål att fylla istället ;))
 
Räkna inte med att dom drar av så mycket pengar som den egentligen kostar, jag har också byggt nytt hus för några år sedan och när man valde bort något så drog dom av ca 50% av det verkliga priset. :-[
 
Jag bygger inte via något husföretag så för min del kommer det att bli en förhandling med faktiska kostnader.
 
Det var ju bra, för annars är det inte så lätt.
 
Fattar jag rätt när jag tolkar det som att du fixat pelletsskorsten, med egna pengar, och låtit byggaren montera den, och att det vart avtalat att han skulle både montera och fixa en skorsten avsedd för vedeldning??
I så fall så vill du ha kompensation för den skorsten du fixat, problemet är nog då att du förmodligen inte har samma fina priser som byggaren, han har säkert ca 50% på bruttoprislistan, bortsett från det, så har du köpt en skorsten som generellt sett är billigare i inköp, aningen billigare att montera, lite beroende på vilken typ av skorsten det är (Schakt etc.) .
Ta reda på vilken skorsten byggaren skulle valt, eller vad som var angivet i erat avtal och kolla upp priset på den, och det är väl den kompensationen som kan anses vara skälig.

Dock, kan det vara som så att byggaren räknat bruttopris på er skorsten och i den avancen som detta ger har han möjligen hållit igen lite på det budgeterade priset för montaget.
Egentligen borde du nog rådgjort med byggaren innan, men men, så är det ibland

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.