Min mor fick en offert på ett litet rörjobb som jag undrar över. Spontant tycker jag det hör är lite dyrt men har nog inte riktigt pejl på vad som är rimligt nu för tiden? Kan man få lite hjälp o råd?
Beskrivning kommer.
 
  • Gamla vattenrör och en mätare monterade på en vitmålad källarvägg med ett litet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattnet kommer in i den undre av de tre PEM slangarna i hörnet. Den övergår sedan i ett pressat kopparrör som går upp och bort till höger på väggen till vattenmätaren (placeringen av mätaren beror troligen på att det tidigare stått en tvättmaskin i hörnet). Efter vattenmätaren går vattnet tillbaks i det övre av de pressade kopparrören för att i hörnet dyka nedåt och först övergå i gamla järnrör för att sedan a) först ha ett avstick med en kran till den gamla tvättmaskinen. Därefter kommer b) en T-koppling där förgreningen till vänster efter ca 80 cm har en c) ny förgrening med en "röd ratt" på bilden vilken via PEM slangen i mitten leder vatten till ett uthus där man vill ha vatten. Det gamla järnröret fortsätter efter c) in i huset och läcker någonstans så det skall inte längre användas utan nya rör måste dras i framtiden. Förgreningen rakt nedåt vid b) går till ett annat uthus och används inte längre.

Problemet min mor har är att hon kan inte bara stänga av vattnet till de skadade rören i själva huset i fråga för då stänger hon även vattnet till uthuset där man vill ha vatten (den röda kranen). Därför har hon kontaktat en rörfirma.

Då vi inte ska ordna de trasiga rören i huset är det ingen ide att krångla med att ansluta de gamla järnrören igen. Det gäller bara att ansluta de pressade kopparrören till PEM slangen med den "röda ratten" och eventuellt lämna en extra anslutning för att senare kunna ansluta huset när nya rör är på plats.

Skulle jag själv gjort det skulle jag ha satt en T-koppling med två avstängningar på kopparröret i hörnet strax före a) gamla anslutningen till tvättmaskinen, sedan böjt upp PEM slangen med "den röda ratten" och anslutit den min nya T-koppling och sedan rivit allt annat. ALT hade jag kanske pressat på en 90 böj och sedan 80 cm kopparrör för att sätta T-kopplingen ungefär vid c) för att inte behöva böja på den gamla PEM slangen.

Offerten mamma fick ligger på 2000kr delar och 8000kr arbete för detta...Vad har en rörkille i timmen? Är det här rimligt?
Det ingår körning men hon bor 9 km från rörfirman så det kan väl inte vara så farligt?

Hoppas min beskrivning var hyfsad att förstå. Med vänlig hälsning Trollet
 
Det låter dyrt men beror också på var i landet. Oavsett borde offerten räcka till 10-12 timmar jobb.

Jag hade tagit det på löpande räkning istället.
 
Varför inte bara kapa stålröret strax till vänster om T-röret över ventilen med röda ratten, det är väll det du kallar för C. Därefter gänga ur den kapade stumpen ur t-röret och sedan dra i en galvad propp i T-röret.

Det borde ta sådär en halvtimme och ha en materialkostnad på omkring 10 kronor.

När rörjobben i resten av huset är på gång så reder man samtidigt upp allting i detta utrymmet på samma gång.
 
Mitten av landet ;-)
Inte storstad inte landet. Som jag sa 8-9km från rörfirmans kontor.
Så timpriset ligger på 6-800 kr? Själv hade jag gissat att en hyfsat van rörmockare skulle klämma dit en koppling på en dryg timme, eventuellt pressa på 90 böjen och 80 cm kopparrör som jag sa för att få bättre vinkel o slippa böja på PEM slangen i typ en timme till, slutligen brottas med PEM slangen i värsta fall 2 timmar. Summa 4 timmar. Med lite körning o annat så vore det väl hälften av fakturan o det hade jag tyckt vara rimligt.
 
  • Gilla
Carl Andersson
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Varför inte bara kapa stålröret strax till vänster om T-röret över ventilen med röda ratten, det är väll det du kallar för C. Därefter gänga ur den kapade stumpen ur t-röret och sedan dra i en galvad propp i T-röret.

Det borde ta sådär en halvtimme och ha en materialkostnad på omkring 10 kronor.

När rörjobben i resten av huset är på gång så reder man samtidigt upp allting i detta utrymmet på samma gång.
till PNO "smart - jo men nu har jag annat för mig (och saknar tyvärr gjutjärnspropp så det blir nog ett letande) o mamma är inte precis kapabel göra det - har heller inte något emot att hon anlitar ett proffs - i det här fallet upplevde jag dock offerten som "lite väl dyr" för det här jobbet...men jag väntar på fler synpunkter från forumet innan jag lägger mig i lite...
 
Ska alltihopa åtgärdas längre fram så att du bara vill ha en tillfällig lösning eller ska det bli snyggt och permanent på en gång? Ska det bli så billigt som möjligt eller vill man passa på flytta vattenmätaren?

Är ett alternativ att låta en rörfirma göra den pluggningen som PNO föreslår (eller ännu hellre en avstängingsventil först och sedan pluggen om det får plats)? Det kan jag (som egentligen inte vet) tycka borde (bortsett då från själva framkörningen) vara gjort på en timme. Men det kan säkert vara så att rörfirman helt enkelt hellre tar andra större jobb och därför lägger sig så högt på detta. I bästa fall är det mer intressant för dem om de får ta det på löpande räkning och själva kan få styra när jobbet ska göras så att de kan få in det i en lucka i planeringen de råkar få.

Annars är det inte svårt att få tag på en plugg från t.ex Rinkaby Rör heller. Finns kanske till och med någon här som kan säga utifrån bilden vilken dimension du ska ha...
 
Det är högst tillfälligt.
Då vi inte ens vet om badrummen i huset ska ha den placering de har idag (tätskikt har samma standard som galvrören) är det inte idé göra ngt. Vi vill bara kunna stänga av huset men ha kvar vattnet i uthuset (röda ratten).
Firman ville "sätta lite kopparör"men vad jag vet inte flytta vattenmätaren.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.