Vi har fått ett pris på gjutning av platta till garage, inklusive ingjutet vinkeljärn där man kör in samt lämpligt fall mot blivande port: 36000:-. Är det dyrt, billigt eller "normalt"? Vi ska bygga i Malmö.

/Lena
 
Hur stor? avlopp? isoleringstjocklek? Dränering?
 
Oj, nu får jag ju bekänna min okunskap direkt. ::)

Det är till en bil, alltså enkelgarage, så mycket vet jag. Inget avlopp.

Isoleringstjocklek och dränering har jag ingen koll på... Ska fråga om detta!

/Lena
 
Isolerad platta (20cm) kostar ca 1000 - 1500 kr per kvadrat.
/CC
 
ska gjuta platta till förrådsdelen i en carport. fått pris på 13000 så det är väl rimligt(??!) att det skulle kosta 36000 för en garage platta.
 
Tack för era svar. Ja, kanske är priset rimligt men det känns lite dyrt... Eftersom vi köper ett gruppbebyggt hus känns det som om producenten (peab) lägger på ganska mycket så fort man vill göra något speciellt... Å andra sidan är det bekvämt att få det gjort. De gjuter plattan och bygger carport, som vi sedan gör till garage och isolerar.

får fundera vidare....

/lena
 
Bygger ett garage själv och kostnaden på plattan blir 800 kr/m2 inkl. grävning, Avlopp och golvvärmeslang.
Plattan är på 70 m2.
 
Hejsan jag idag gjutit en garageplatta på 36kvm och den har kostat ca 14000kr. Betong 1275 per kubik inkl transport och lossning (5kubik), armering 1000, grundelement + isolering 5000kr samt hyra för diverse maskiner (padda, glättare, sloda samt vibrator) plus lite smått å gott. Vet inte hur stort ditt garage är men med lite eget arbete samt lite kontakter så kan du komma billigare undan...

Hejs Stefan
 
Är 14000 inkl. markberedning, typ makadam och liknande?
 
Ooops jag glömde ta upp 10 ton stenmjöl samt 10 ton makadam, det kostade 2200 ink moms samt transport. Så addera dessa pengar till dom 14´.

Jag ska väl kanske säga att min svåger är åkare och hans far har egen grävfirma och att allting kanske inte är köpt med kvitto. Jag arbetar dessutom på ett stort byggföretag som rimmar på "ganska" så maskinhyran har jag personalpris på, men som sagt eget arbete samt lite kontakter kommer man långt med.. ;D

Hejs Stefan
 
Min platta på 40 kvadrat med kantelement och 20cm isolering kostade totalt 510 kr/kvm (ingen golvvärmeslang). Allt inköpt på Hornbach och iövrigt helt vitt. Jag gjorde allt utan betongläggning själv. Grävjobbet kostade dock en hel del svett vilket var otroligt dumsnålt.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.