Hej

Kan ni hjälpa mig att bilda mig en uppfattning om vad det kan kosta för mig att gå över till Pellets och solfångare?

40000:-? 60? 80? 100??

Huset är på drygt 200kvm. Det finns idag vattenburen värme med en gammal naturgaspanna som åker ut.

Såhär tänker jag mig:
* En ny pelletspanna
* Jag bygger själv ett pelletsförråd 2-3 meter från där pannan ska stå. Behöver skruv och övrigt lulllull runtomkring
* Bara några meter från pannan finns ett tak i rakt söderläge där jag kan sätta solfångare.
* 2x500l ackumulatortankar med elpatron.

Tanken är att solfångna ska ge allt tappvarmvatten under somrarna, och att pelletsen ska värma huset.

Till saken hör också att jag har en kakelugn centralt i huset som ska ge en del värme under vintern. Och jag har tillgång till gratis ved. :) Så även om huset är stort tror jag inte att pelletsanläggningen behöver vara gigantisk...

Men som sagt, jag skulle vilja få grepp om i vilket härad prislappen skulle hamna på.

Tacksam för alla tips!

/Jimmy
 
Priset på själva grejerna kan du kolla på nätet.
- Pelletspanna med skruv 35-40000 kanske.
- Solfångare beror på storlek, vakuum eller plana, märke osv, kanske mellan 20 och 40.000.
- Acktankar - varför ska du ha 2 x 500 L? Köp en 500 L eller en 750 L och ha varmvattenslingor och solslingor i den. Då kan du köra pellets och sol mot samma ack. Med pellets till ack brukar man inte värma hela acken utan bara övre halvan eller övre tredjedelen. Pris 15-20.000 för en bra tank med elpatron med 90 mm PUR-isolering.
Sen tillkommer kringutrustning, rör, kopplingar, pumpar OCH arbete.
Så du borde landa 80-100, minst. Sen får du väl lite bidrag för sol (max 7.500) och ev för pellets (max 14.000) men bara om du kör med olja idag tror jag.


 
Som synpunkter skriver varför 2 st 500 l tankar :-/
Kör med en tank som är bra isolerad o gärna dubbla vv slingor.. Har du en stor tank bör du ha dubbla solslingor oxå (högt o lågt) i tanken.. En stor tank räcker vv även om det är nån el några dagar utan sol så minst 750 liter bör den va på för du behöver inte ladda hela tanken med pellets..

Som pelletspanna ska du kolla efter en med liten vattenvolym t.ex ecotec econom som har 60 liters vattenvolym o kräver lite skötsel.. http://www.ecotec.net/
 
Jag köpte själv en ny panna för detta ändamål i höstas det är en Biosol panna som tillverkas i Dalarna. I grunden en ackumulatortank med solslingor i botten och inbyggd panna i den övre delen. Pannan kostade 32 000.- med 9 kw elslinga och en pelletsbrännare Iwabo villa-s för 18 000.- med skruv på 3 meter. Har ännu inte monterat solslingor men det kommer under året. Pannan verkar väldigt ekonomisk i jämförelse med min gamla Eryl.

t.ex
http://www.hpror.nu/biosol.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.