Vad kan det tänkas kosta att installera ett ftx-system i ett 1-planshus med platt tak och källare byggt i början av 70-talet? Huset är på ca 110+110 kvm med elelement och självdrag.
Jag förstår att det kan vara svårt att ge ett exakt pris, men ett riktpris borde man kunna få tag på.
 
Det är så mycket olika faktorer som spelar in när man ska installera ett FTX-system, så man måste nästan få ut någon på plats som kollar på det.

Men med den lilla infon du givit så skulle jag gissa på 100 000kr - 200 000kr.
 
  • Gilla
Ennihp och 1 till
  • Laddar…
L lingonlingon skrev:
Det är så mycket olika faktorer som spelar in när man ska installera ett FTX-system, så man måste nästan få ut någon på plats som kollar på det.

Men med den lilla infon du givit så skulle jag gissa på 100 000kr - 200 000kr.
Det räcker gott som svar på frågan. Jag har sett ganska mycket lägre priser än så, men jag har svårt att tänka mig att det räcker till något bra.
 
Själva FTX-aggregatet samt rör brukar inte kosta mer än 35-60k för en standardvilla.
Det som kostar och som är oerhört svårt att ge ett riktpris på är arbetet.

Det är så många olika faktorer som spelar in,
  • Vart i landet är det?
  • Finns det plats för aggregatet eller måste man anpassa till specialaggregat som passar?
  • Är det "enkelt" att dra rören?
  • Hur mycket påverkar ljudnivån dig? (Man kan sätta fler eller färre ljuddämpare)
  • Hur många rum finns det och vad finns i dom (Toalett, sovrum, kök osv)
  • Finns det EL framdraget eller lättillgängligt där aggregatet ska stå?
  • Går det att isolera rören med standardisolering eller behövs det något speciellt
och så vidare :)
 
  • Gilla
Ennihp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.