Är det nån som vet priser och vart man köper innegivare till fjärrvärmecentral RVS46.530/1

Det står med 2st givare i manualen, funkar det bara med dessa, eller funkar det med en universal givare ?

De givarna som står med heter:
QAA78.610/101
QAA55.110/101


Läste i en undersökning att man kunde spara upp till 15% med innegivare, stämmer det ?
 
Redigerat:
njae unversal finns nog inte,
vad heter reglercentralen ? siemens, danfoss eller nått annat ?
 
Siemens RVS46.530/1.

De som står med i manualen heter QAA55 & QAA78(trådlös)

Fick offert från fjärrvärmeleverantören igår.
1150kr för innegivaren QAA55 & 840kr för montering/arbete.
Ca 2000kr låter lite väl mycket...

Kabel räcker med 1meter, bara borra genom väggen så är den i vardagsrummet.

Men det kunde ibland behövas att man uppgraderade mjukvaran i centralen när man sätte dit en extra givare sa de.
De är väl svårt att göra själv, annars är ju montering enkel att fixa själv.

Hittade QAA55 på en utländsk sida, där tog de 1100kr inkl frakt till sverige.

Hittade även ett företag i Örebro som heter logstor. De hade en prislista från april -10 och QAA kostade 578kr + moms & QAA78 kostade 1377kr+moms. Men till QAA78 behövs även en radiomodul till centralen.
Men vet inte om de säljer till privatpersoner.
 
njae logstor säljer kanske inte till privatkund, vet inte säkert, vi handlade där ett tag via firman men har aldrig gjort det som privat person, ring och fråga! att mjukvaran behöver uppgraderas vid montering av innegivare har jag aldrig hört talas om ( men nu är jag inte servicetekniker utan mokare )
priset du fått av din fjv leverantör är inte orimligt men du får väll ställa det i proportion till hur Bra/dåligt det funkar i dagens läge,
att spara 15 % på att montera en innegivare tror jag inte på om inte solen värmer huset väääldigt bra
 
2000 för att fixa det låter inte överdrivet dyrt. Du kanske kan spara några hundralappar på att fixa det själv iofs, men inga stora pengar.
Jag är nästan 100% säker på att man inte behöver uppgradera ngn programvara i RVS46. Möjligtvis att man behöver göra ngn inställning för att rumsgivaren ska påverka regleringen.
Har inte detta i huvudet just nu, är lite trött, efter lördagsölen :), men kan kolla upp det sen om du har behov av det.
Universalgivare finns inte, då det kan variera i termiskt motstånd mm mellan olika fabrikat.
 
Redigerat:
spara 15 % !! köp 7st och få tillbaka pengar istället !!!
Skämt osido, men det enda sättet att spara pengar är att sänka värmen inomhus.
Hur reglerar du idag ? Bara utegivare ? Termostater på radiatorerna ? Varierar tempen inomhus ?
Om regleringen inte funkar, dvs tempen svänger över önskad temp så kanske man kan spara lite. Men frågen är om du ens sparar in vad givaren(arna) kostar. Om du nu har jämn/bra temp inomhus så sparar du ingenting med inne-givare.
 
Sparar iaf 800kr om jag monterar själv.
Låter lite dyrt med 800kr för att borra ett hål i väggen och dra en kabel på 1m och sätta fast givaren. Är snabbt fixat!.

Som det är nu, så är förbrukningen rätt så hög jämfört med grannarna.
Testat olika inställningar, men lika högt ändå.
Finns inte så mycket annat att testa förutom att sänka temperaturen massor inne.

Kan en innegivare sänka förbrukningen lite, så kanske det kan vara värt att testa....
 
@louksor Hur gick det med detta? Blev det någon inomhusgivare? Sitter med likadan Siemensenhet och är lite missnöjd med svängningarna.
 
N nortish skrev:
@louksor Hur gick det med detta? Blev det någon inomhusgivare? Sitter med likadan Siemensenhet och är lite missnöjd med svängningarna.
Du kanske är medveten om det redan, men om man inte har en realtivt öppen planlösning så är det väldigt svårt att få till en bra styrning med inomhusgivare.

Bättre att göra en riktigt injustering av radiatorer och reglercentral.
Tyvärr idag när folk byter radiatorventiler så lämnar rörisar dom fullt öppna, vilket ger flera 100% högre flöde över radiatorn än vad som ofta behövs.

Man måste räkna ut effektbehovet i varje rum och ställa in rätt KV värde på varje radiator.

Gäller att hitta en vass injusterare, den är oftast inte en rörmokare.
 
K Krukmakaren skrev:
Gäller att hitta en vass injusterare, den är oftast inte en rörmokare.
Och vem ska man leta efter?
 
C Christoffer L skrev:
Och vem ska man leta efter?
Finns ofta någon på det lokala energibolaget. Eller en kollega till rörmokaren
 
N nortish skrev:
@louksor Hur gick det med detta? Blev det någon inomhusgivare? Sitter med likadan Siemensenhet och är lite missnöjd med svängningarna.
Har fortfarande bara ute-givaren.
Funderingar om inomhusgivare finns dock kvar, men aldrig blivit av :p
 
Nu 10år senare har jag äntligen beställt en QAA55!
Så får se framöver om den gör nån skillnad.
7,5 euro +14 euro i frakt =ca 220kr
Jämfört med 1000kr i Sverige...
För det priset kunde jag inte låta bli

Har det någon betydelse vilken sorts kabel man ansluter den med?
 
  • Gilla
nortish
  • Laddar…
louksor louksor skrev:
Nu 10år senare har jag äntligen beställt en QAA55!
Så får se framöver om den gör nån skillnad.
7,5 euro +14 euro i frakt =ca 220kr
Jämfört med 1000kr i Sverige...
För det priset kunde jag inte låta bli

Har det någon betydelse vilken sorts kabel man ansluter den med?
Haha, underbart. Man ska inte stressa fram såna här inköp

Var hittade du den så billigt? Blev sugen..
 
  • Gilla
louksor
  • Laddar…
Hehe, nej gäller ju att fundera lite innan köp.
Detta var verkligen inget impulsköp!

Jag hittade på Ebay, var budgivning från 1 euro och fick den för 7,5 euro, helt ny i förpackning.
Finns/fanns fler i olika prisklasser.
De flesta i från Tyskland, stod inget om frakt utanför Tyskland, men mailade o frågade först och det gick att skicka spårbart för 14euro.

N nortish skrev:
Haha, underbart. Man ska inte stressa fram såna här inköp
Var hittade du den så billigt? Blev sugen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.