Hej alla ni!

På tisdag ska set komma en bulkbil och blåsa in grus i min krypgrund. Jag fick ett pris som jag motvilligt fick acceptera... 6000:- 15 ton tvättat och torkat grus på 2-5 mm...

Nu har några i min bekantskapskrets reagerat å mina vägnar och säger att priset är åt hel...,e!

Nu till min fråga. Jag vill blåsa in gruset varvid 2-5 mm är ett krav för detta. Men är 400:- per ton skäligt? Eller ska jag lyssna på min bekantskapskrets och avbeställa hela leveransen?
 
Jag hör inte till kategorin, man vad tycker du själv är skäligt? Du har beställt dom för att få de gjort? Jag hade gjort samma sak, sålänge de handlar om hundralappar!
 
15 ton vanlig singel tvättad, hemkört brukar kosta ca 3 5000 kr beroende på transportsträcka. Att de sen blåser in singeln... för isf 2 5000 kr. Innebär 3h arbete för en maskin. Det låter väl inte orimligt?
 
Varför ska det överhuvudtaget in sand ikrypgrunden?
 
Måste ställa samma fråga varför ska du ha in sand i krypgrunden? Singel/makadam 11-16 vore väl mer rätt?! (Kapillärbrytande) Hursomhelst att få det inblåst för 3-4000 kr är ju ett fynd. Jämför med att med hjälp av hink och spade flytta in och sprida ut 15 ton inuti grunden (som jag själv gjorde).
 
  • Gilla
Grocny
  • Laddar…
Men vad gör singlet, kappilärbrytande, för nytta, finns ju inget att hindra fukten att ta sig till...... Jag trodde en plastfilm direkt på marken var rätt väg...
 
Ja det är klart att har man en jämn och hyfsat torr yta utan sänkor där det kan bli stående vatten, så finns det väl ingen större ide. För mig och min grund med gropar/bergsskrevor stora nivå skillnader och ytor med pölar vid regn så jämnar singeln av ytan och höjer den så att vattnet inte ligger direkt mot undersidan på plasten. Dock så har ju inte alla grunder samma problem som min så klart. Jag antog rätt/felaktigt att det var pga liknande problematik som han skulle ha in gruset i grunden.
 
aedwall skrev:
15 ton vanlig singel tvättad, hemkört brukar kosta ca 3 5000 kr beroende på transportsträcka. Att de sen blåser in singeln... för isf 2 5000 kr. Innebär 3h arbete för en maskin. Det låter väl inte orimligt?
Ja det hade varit rimligt, men i detta fall tillkommer 1000 kr per timme med bulkbilen 😁
 
parkway skrev:
Ja det är klart att har man en jämn och hyfsat torr yta utan sänkor där det kan bli stående vatten, så finns det väl ingen större ide. För mig och min grund med gropar/bergsskrevor stora nivå skillnader och ytor med pölar vid regn så jämnar singeln av ytan och höjer den så att vattnet inte ligger direkt mot undersidan på plasten. Dock så har ju inte alla grunder samma problem som min så klart. Jag antog rätt/felaktigt att det var pga liknande problematik som han skulle ha in gruset i grunden.
Ja min krypgrund lider av mycket markfukt... Det kommer alltid vara blött med andra ord varvid rekomendationen var att plasten inte skulle ligga direkt mot marken.
 
Grus i sig är ju inte speciellt dyrt det som kostar är själva transporten. Så får dom köra långt så blir ton priset därefter. Annars så kan du ju alltid fråga flera om pris. Men om det är så att bulkbilen/torrsugen först ska suga upp gruset, åka till dig och sedan blåsa in det så tar det ju tid. En torrsug kostar i trakterna där jag bor runt 1700 kr per tim plus moms så om dom gör det förr 1000 kr tim så tycker jag det är ett mycket bra pris.
 
parkway skrev:
Grus i sig är ju inte speciellt dyrt det som kostar är själva transporten. Så får dom köra långt så blir ton priset därefter. Annars så kan du ju alltid fråga flera om pris. Men om det är så att bulkbilen/torrsugen först ska suga upp gruset, åka till dig och sedan blåsa in det så tar det ju tid. En torrsug kostar i trakterna där jag bor runt 1700 kr per tim plus moms så om dom gör det förr 1000 kr tim så tycker jag det är ett mycket bra pris.
Det är två olika företag som kommer att fakturera mig. XR logistik skulle ta 1000:- per timme och Råda sand 400:- per ton.

XR är billiga och Råda sand snordyra tycker jag... Men på ett sätt så får jag nog gilla läget/priset så att jag får in gruset och kan återbyggandet av mitt golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.