Vad ska man betala per m3 av frostat enkel glas??....jag har nämligen
en bit av verandan som har ett vindskydd med frostat glas i...har tänkt byta ut det eftersom det är gammalt och sprucket.....men när jag frågade glasmästeren i stan höll jag på att få en shock...vad ska man ge mellan tummen och pekfingret?
mvh
M
 
Frostat glas (blästrat) kostav ca: 450: / m2 på normal glasmästare beroende på storlek
Du kan själv blästra glaset med sandbläster om du redan har glas som du inte vill ha insynskyddat
 
Eller så köper man plastfilm på IKEA och klistar på ett vanligt förnsterglas! Är man nogrann går det knappt att se skillnad men skillnaden i pris blir enorm!
 
co skrev:
Eller så köper man plastfilm på IKEA och klistar på ett vanligt förnsterglas! Är man nogrann går det knappt att se skillnad men skillnaden i pris blir enorm!
jag tycker 450:-/kvm är j-ligt dyrt...:(.....surt för det är fint!!....Och ikeas variant är bra...den har jag på några källarfönster...men jag tror inte det är någon hit ute i fukten.........
/
M
 
Mitt första inlägg varsågod :) - Köp sprayburk "Frostat-glas" från Biltema för under 50-lappen. Det är lätt att få jämnt, och sitter starkt fast. Det som löns är att spraya många tunna lager, då är det lättare att få ett bra resultat. Jag har använt det på flera skåpdörrar inomhus, men även på en fönsterruta utomhus... En burk räcker till 1-2 kvm, beroende på intensiteten.
 
byggahusanders skrev:
Mitt första inlägg varsågod :) - Köp sprayburk "Frostat-glas" från Biltema för under 50-lappen. Det är lätt att få jämnt, och sitter starkt fast. Det som löns är att spraya många tunna lager, då är det lättare att få ett bra resultat. Jag har använt det på flera skåpdörrar inomhus, men även på en fönsterruta utomhus... En burk räcker till 1-2 kvm, beroende på intensiteten.
okej:)....lät ju riktigt intressant....hur funkar den då....sitter det bra?....har du någon bild på det du satt ute?Blir det jämt....eller flammigt?......
mvh
M
 
ingen som har bild på det då:)??
 
...på skåpdörrarna. På bild nr 1 är dom i princip färdig målade, men skydds-pappret sitter kvar. Egentligen var det onödigt med skyddspapper, skulle jag göra det igen så skulle jag strunta i det, eftersom det som hamnar på kanterna ändå hamnar på "insidan" i skåpet, dessutom är det också så tunt, och syns eller känns knappt...

Jag sprayade bara en sida (insidan), så blir utsidan klar o slät.

Jag tyckte inte det var svårt att få det jämt, och då är jag inte speciellt duktig att måla med sprayburk. Jag sprutade på ca 25 cm avstånd, och varierad riktningen på rörelserna för de olika lagren. Jag sprayade så många lager tills jag var nöjd med intensiteten.

Men måla verkligen i välventilerat utrymme, eller helst på utsidan, för det luktar väldigt starkt om sprayen. Ifall man ska ha glasen inomhus, så ska man nog vänta några timmar innan man tar in dom.

Och ursäkta röran, men det byggdes om i många rum...
 
  • 01.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 02.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 03.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det såg ju svin snyggt ut!!!!!....men vad bör man ge för "vanligt" glas då per
kvm?
mvh
M
 
Hemmakatten
Fundera också på hur tjockt glas du vill ha /behöver. De gamla, 'traditionella' glasen var inte mer än 3 mm. I dag vill man nog ha 4mm minst, kanske tom 5 eller 6 mm påen veranda.
 
jo, jag måste nog ha ~4mm iaf......:)...som tillägg...har beställt nya fönster...dom "gammla" 2-glas har ett glas som är mellan 1,5-2mm....:)...dvs
riktigt bräckliga.......
Någon som vet ~ vad man bör ge per kvm?
/
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.