Hej!
Vi tänkte dra in fiber till vårat nybygge i Östersund (Jämtkraft). Vi har fått ett pris på 15500:- på anslutningen. Låter väl okej tycker jag då det skulle kosta 12500:- om fler var intresserade i området, nu blev det bara vi. Sen är väl inte priset så mycket med tanke på vad huset kommer att kosta i slutändan. Det är ju en investering i huset också. Koppartråden vill jag helst slippa. Vad tycker ni?
 
Det är bara att slå till. Jag betalade 16000:- För 3 år sedan, då fick man skattereduktion så det kostade 12000:-
Det har betalt sig på 3år pga lägre abonemangskostnader på internet, tv och telefon.
Bara att rulla ihop koppartrådarna och skicka tillbaks till telia (som myglat till sig dem av staten redan av skattebetalarna betalda koppartrådarna. Sedan har de mage att helt ogenerat använda dem i skevt konkurrens syfte).
 
Visst kommer det att bli fiber. Priset verkar också vara ok för enskild anslutning. Men jag var lite orolig ett tag, vi har väl tjatat på Jämtkfart om fiber sen november. Så det satt hårt åt. Skönt att slippa böna och be ;) Telia om koppar.
 
Ingen tvekan :)

Bara ta för sig. Det är som du säger en investering i modern infrastruktur som du kommer att kunna ha nytta av länge. En annan liten bonus är att fiber leder inte åska :)
 
Hejsan

Hur fungerar det med telefonen när man har fiber? Är det sk ip-telefoni då eller vad.

I Ängelholm där jag ska bygga så erbjuds det också fiber för 9000 kr för att ansluta sig.

Köper man sedan till olika "boxar" för att få ut telefon, tv, och internet?

Finns här någon som kan förklara på ett lättbegripligt sätt..

mvh Andreas
 
Det varierar ju lite med hur respektive leverantör har löst det men det brukar antingen vara en box med data och tele utgångar. Sen en box till som man kopplar till den första för att få tv. Vissa har en tv box som skickar ut flera kanaler och andra är som boxer och satelit dvs en box per tv (om de stödjer flera)
 
mats_o skrev:
Det varierar ju lite med hur respektive leverantör har löst det men det brukar antingen vara en box med data och tele utgångar. Sen en box till som man kopplar till den första för att få tv. Vissa har en tv box som skickar ut flera kanaler och andra är som boxer och satelit dvs en box per tv (om de stödjer flera)
Som exempel; i Göteborg (GothNet; största stadsnätet i Sverige) så kan man välja flera leverantörer av IP och telefoni och då är det (naturligtvis) IP-telefoni med extra "box" för den från din leverantör. Kabel-TV får man från GothNet själv, dvs grundutbud analogt (via co-ax, fungerar som "vanlig antenn"). Med DVB-C box till TV-n så får man (nästan) hela det analoga grundutbudet digitalt (inga kort eller andra extra kostnader eller dumheter), plus möjligheten att välja andra leverantörer digitalt (ViaSat/SPC eller så).

Rent fysiskt så termineras alltså fiberparet i en CPE (de verkar köra PacketFront uteslutande) som innehåller en 8-portars ethernet switch samt en F-kontakt ut för kabel-TVns coax. Telefonlådan får man koppla in och placera själv (finns prioriterade portar i switchen).

Anslutning kostar 15000:-, om man inte som vi hade tur och fick det gratis... :) Exempel på månadskostnader: kabel-TV grundutbud 130:-, Internet (Bahnhof) 50/50 Mbps + månadskostnad IP-telefoni 240:-. Alltså mycket billigare än vad motsvarande tjänster kostar via telenätet (jag betalar 350:- för bara Internet ADSL 8/1 Mbps).

Jag tror att det inom en ganska snar framtid kommer att vara självklart att ha fiber till huset om det är möjligt dvs det kommer att låta lika underligt att sälja en hyfsat centralt belägen villa utan fiber som att göra det utan el/vatten/avlopp idag.
 
Verkar ju vara väldiga variationer på priser med fiberanslutning mm.

Hos oss är det 5 komuner som gått samman och satsat på ett fibernät.
Vi kör allt genom fibernätet, dvs, telefoni/internet/tv.

Kostnader:
Anslutning: 3900kr (kunden får gräva själv till fiberbrunnen, för min del vart det ca 70m med kedjegrävare (300kr))
Nätavg: 150kr/mån
Internet 4Mb: 99kr/mån
TV: 99kr/mån, grundutbud, 16 kanaler
Telefoni: 99kr/mån
 
Sedan finns det andra aspekter också, såsom vlan. Om du vill beställa iptv så kommer inte den störas av din vanliga nättrafik, samt hur skickar operatören signalerna. Hur är nätet uppbyggt.

Många tror att det är bara beställa, men det finns många olika aspekter att beakta, den viktigaste är dock, vem är leverantörern MOT internet, ofta är den lokala leverantören sk*t samma, men vill gärna få valuta för 100Mbit, jobbigt läge att betala för 100 men enbart få ut 25-40Mbit då nätet är underdimensionert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.