Har hittat ett hus som jag tycker e riktigt fint till slut.
Funderar dock på vad kostnaden är för att bygga upp huset, puhhhh.


Bifogar en bild på huset.

Tänkte bygga huset i trä.

Klarar man sig på 3 miljoner om man väntar några år med undervåningen???

Nu ser detta huset väldigt stort ut men hade tänkt mig att huset skulle vara på ca:130 m2 på övervåningen och ett garage i undervåningen.
 
  • Graphic4_small_400.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tja, svaret blir som vanligt att hus kostar nånstans runt 20000 kr/m² att bygga. Din modell har en särskilt komplicerad utformning, så det kommer säkert att överskrida tumregeln.
Sen är det det här med "att bygga". Tänker du bygga huset själv, eller ska du leja folk att bygga åt dig? Vad räknar du in i dina tre miljoner? Grund, beredning av tomten, anslutningar, simbassängen, bygglov etc?
 
Hmmm, ska vara lite tydligare.
Det jag undrar är egentligen följande.

Det jag vill ha gjort för ca 2 miljoner är.

Stomresning osv så att huset ser klart ut på utsidan med tak, tegel, fasad, dörrar....
Här tänker jag vara med som hantlangare.

Tänkte sedan ta över och göra det mesta inne när snickarna kommit så långt så att dom reglat för innerväggarna.

Sedan tänkte jag spendera en miljon för att få övervåningen bebolig.

Trädgård och ev pool kommer i ett senare skede.

Har annat boende idag så detta bygget kan ta några år om det behövs.
 
Personligen tycker jag att det svara med byggnader ar finliret, vvs osv. Stomresning, tak, golv och vaggar kan val vem som helst klara med lite kunskap/goda rad. Sa jag skulle nog gjort tvart om, rest allt sjalv, slangt pa ett tak och sedan pulat i godan ro med finliret inomhus i takt med att pengar trillar in. 2 miljoner racker nog for att fa det beboeligt, sedan ar det materialvalen som avgor. Lycka till! Antar att du inte bygger i Sverige dock.
 
Jo, Tokyo.
Huset ska byggas i Sverige är tanken.
Har en tomt som har panoramautsikt över havet och tycker då att detta huset skulle passa på tomten.

Tänkte som sagt bygga huset i trä osv för att det inte ska se så "spanskt" ut.

2 millar för att få huset beboligt låter bra.
Alltså, platta, stomresning, tak, tegel, fasad, osv.
 
Tomten är ganska snäll så där springer inte kostnaden iväg så mycket.

Ang. det där med fönster så är det väl det som ska justeras en del.
Fönstren ska inte gå ända ner till golvet utan börja ca 50 cm upp är tanken.

Funderar bara på om huset ser för "spanskt" ut.
Nu gör det väl det men när det kommer en träpanel på huset så blir det väl en annan sak??

Verka som om budgeten på ca 3 millar kommer att hålla om man inte fläskar på för mycket inna då!
 
Jag tror, att om du tar ett typiskt spanskt stenhus, och sedan ändrar det till träpanel, så kommer det varken att se spanskt eller svenskt ut, bara konstigt. Jag tycker att om man nu ska rita ett hus från grunden, så ritar man det med geometrier, fasader, fönster etc i harmoni.
 
andersmc skrev:
Jag tror, att om du tar ett typiskt spanskt stenhus, och sedan ändrar det till träpanel, så kommer det varken att se spanskt eller svenskt ut, bara konstigt. Jag tycker att om man nu ska rita ett hus från grunden, så ritar man det med geometrier, fasader, fönster etc i harmoni.
Kan inte mer än hålla med. Hör av er till en arkitekt o ta med detta huset som inspiration och så ser ni vad ni kan ändra på för att få det att passa in i det svenska samhället...om det nu är det ni vill?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.