Vi håller på att bygga hus, och har nu gått till 3 olika köksleverantörer (ikea, electrolux home och Noblessa) för att rita vårt drömkök; vita luckor, smala aluminium-handtag och bänkskiva i ek. Vi har nu insett att bara bänskivan är 1/3 av hela priset! En leverantör tog 50.000 för en skiva, måttbeställd med underlimmad diskho och glaskeramikhäll. Vi övervägde en kort stund att byta till laminat, men det blr ju en helt annan känsla-så vi vill ha ek!!!

Är det någon som har tips på var man kan köpa ek-bänksivor till ett billigare pris?
Kan man göra så att man beställer typ hela köket utan bänskiva hos en köksleverantör, och sen tar in en snickare som får kirra bänkskivan-och kommer ner i pris på så sätt?


 
Hej,

ni kan absolut köpa hela köket utan bänkskiva hos en köksleverantör. De brukar ta extrema överpriser för dessa! Jättebilliga bänkskivor i massiv ek (som dock kräver tillsågning, vilket butiken många gånger erbjuder) finns att köpa på Silvan, Jem & Fix, Chapy etc.
 
I min tråd längre ner kan du se ett par bilder på vår ekskiva, köpte två st 610x3000mm skivor för 1500 kr st på Cheapy, sen fick den lokala snickaren kapa till dom och skarva ihop den ena. Hålet för hällen sågade jag själv och slipning och inoljning gjorde jag också själv. Total kostnad ca 4500 kr inklusive släpvagnshyror!
 
Vi köpte vårt kök av en köksleverantör, och bänkskivan av en lokal snickare. Vi tjänade in nästan 10000:- på bänkskivan, och fick dessutom en tjockare ek-skiva. :)

Ni vet väl om förresten att ni sparar mycket pengar bara på att byta från en underlimmad till en inbyggd ho?
 
Hej!
Vi köpte vårt kök av Noblessa och just deras bänkskivor var inget alternativ för oss. Dom har ett udda rabattsystem som sänker priset rejält ju mer man handlar, OM man väljer deras produkter.

I efterhand har vi funderat om det varit smartare att köpa deras kök med någon av deras bänkskivor, efter rabatten blir det ingen skillnad i pris och sedan beställa själva från tex Sigro http://www.sigro.se/es_shop/index_nocache.html, som vi sett att flera här köpt billigt av. Vi behövde nämligen skivor till tvättstugan.

Å andra sidan fick vi en ny omgång bänkskivor ändå, för att måtten på de första bänkskivorna var fel och när försäljaren mätt upp köket får man måttgaranti.



 
Lita bänkskivor ska ha rätt bra kvalitet. Massiv ek 40 mm, 3600 x 610 kostar hos återförsäljhare här 3800 kr. 3 cm tjock 3150 kr. Om man vill ha konfektion kostar den ca 2000 kr löpmetern. Setra (ett av sveriges största träföretag) är producent.
Rusta har tunnare (27? mm) jättebilliga.
 
Jennie och Ola skrev:
Hej,

ni kan absolut köpa hela köket utan bänkskiva hos en köksleverantör. De brukar ta extrema överpriser för dessa! Jättebilliga bänkskivor i massiv ek (som dock kräver tillsågning, vilket butiken många gånger erbjuder) finns att köpa på Silvan, Jem & Fix, Chapy etc.
Jo, men hur är kvaliteten på dessa då? jag har kollat på dessa skivor och dom skulle inte komma in i mitt kök om jag så fick dom.

ska man nu bygga sitt drömkök så tycker då jag att det är värt att lägga ner lite extra på just bänkskivorna då det gör väldigt mycket på kvalitetsintrycket.

fundera även på om ni ska ha fingerskarvat eller helstav, frågar du mig så är helstav hur mycket snyggare som helst.

jag byggde mitt kök genom ett snickeri för att slippa passbitar och få det exakt som jag ville ha utan att behöva kompromissa med nåt och vad det gällde bänkskivorna så var en fördel att jag kunde välja tjocklek utan att det påverkade priset nämnvärt mycket då det enda jag behövde betala för var det extra materialet (och det är mindre än man tror!!)

det där med underlimmad ho på träbänkskiva var vi oxå inne på  då vi ritade och funderade på hur vi skulle ha det, men fick starka varningar från flera kökstillverkare då det varit problem med denna konstruktion och många kökstillverkare tar inget ansvar för om det blir problem och om där är "garanti" så är garantitiden kort, vi valde att lägga pengarna på en fet (och supersnygg) silgranitho istället.  vill inte måla fan på väggen men ni får se det som ett tips
 
Prata med lokala snickare och gärna de som arbetar mycket med kök. De brukar ha kontakter man kan köpa bänkskivor hos.
Elektriker´n
 
Bor du i Stockholmsområdet så kan jag rekomendera Culimar. De säljer träskivor av hög kvalitet till bra pris. Det är inte lika billigt som byggvarughusen eller IKEA, men med högre kvalitet, bra service.

Vi köpte tex. en skiva på 150x 90 cm Helstav (alltså inga skarvade bitar) för ca. 3 700:-, De har även "icke helstav" till lägre pris. Samma skiva ville en lite "finare" kökslev. ha 12 000 för. Mycket möjligt att 12 000 kr skivan hade varit av ännu högre kvalitet, men då måset man troligen vara expert för att kunna avgöra skillnaden.
 
Kolla på IKEAs beställningssortiment. Vi köpte en som var 4x70x400 och en 4x70x125 och fick betala 11000 för dessa tillsammans. Man kan välja dimensioner ganska fritt. Både vi och snickarna blev mycket överraskade av den fina kvaliten på skivorna när dom väl kom.
 
Våra ekskivor som vi beställde via IKEA gick lös på strax under 10.000:-

Då måttbeställde vi tre skivor:
265x61x4
205x65x4
170x61x4

Nu har vi inte monterat dom än, men dom ser väldigt fina ut ändå ;-)
 
Hej hej,
Även jag slår ett slag för Lita-skivorna.
Köpte en i höstas av vårat lokala snickeri. De kapade upp den i önskade längder och kalaset stannade på ca 3000 kr. Skivorna mäter i längd 104cm, 80cm och 122cm.
De är 30mm tjocka. Finns absolut inget att klaga på vad gäller kvalitén.
Oljade in dem med Lita bänkskive olja. Vi är jättenöjda och kan varmt rekomdera dessa.

// Fia
 
Vad bra att höra att ni gillar setras Lita skivor. Jag har precis börjat olja in min 3,6 m skiva så att den är fin då snickarn kommer. Skivan ser jättefin ut. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.