Har genom en god vän fått nys om att ett lantbruk i Norra Uppland kanske är till salu. Jag är intresserad av själva bostadshuset och en del mark runt omkring (ca 10 000 kvm). Min fundering är därför att köpa fastigheten och mycket snabbt sälja åkermarken.

Åkermarken är enligt uppgift på 120 ha och av bra kvalitet. Arrende som går ut inom några månader. Vad kan detta vara värt?
 
Lite svårt att säga, beror helt på var i Uppland skulle jag tro. Googla de lite, detta kom för 4 år sedan:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=1633933

" Priset på åkermark har ökat kraftigt i länet, enligt LRF Konsult så har priset på mark i bra lägen stigit med 40 procent under årets för sex månader.det skriver Uppsala Nya Tidning.

Ett genomsnittspris för bra mark exempelvis söder om Enköping är nu runt 75 000 kronor per hektar, för några år sedan låg priset 50 000. Å vissa försäljningar har på senare tid nått 100 000 kronor per hektar.
Det den fördubblade priset på spannmål som ligger bakom prisstegringen på åkermark, det skriver Uppsala Nya Tidning.
"

Kolla också med Lantmätaren hur du kan stycka av, de går inte med på vad som helst. Varför inte gå till några granngårdar till marken (som är sugna på att köpa) och bjud på huset?

http://www.lrfkonsult.se/press/Nyheter/Akermarkspriser-2010/

Runt 60 kkr hektar?
 
Intressant! Jag googlade vidare och hittade till och med medelpriser uppåt 100 kkr per ha för Uppland. Då är det helt otänkbart att köpa lantbruket och stycka av... både av anledningen att det inte kan finnas en bank som lånar ut sådana summor till "vanliga" privatpersoner och dels tickar räntan på i en faslig takt om försäljningen drar ut på tiden.

Att lyssna med granngårdar har jag funderat på men dragit mig för eftersom jag inser problemet med att värdera huset. Min tanke är att vid köp av ett helt lantbruk får man vissa "paketfördelar"; varje del för sig är mer värd än summan av dem alla. Och det kan vara ganska stora paketfördelar. Problemet är att övertyga en grannelantbrukare om att han (som inte känner mig) ska sälja vidare huset till mig till bra pris istället för att lägga ut det hos en mäklare.
 
Det är ju förstås svårt att veta, men om lantbrukaren har en färdig köpare för huset, så kanske han har möjlighet att finansiera marken lite lättare från SIN bank. Inte all lantbrukare går omkring med 10 miljoner på fickan. ;)

Å andra sidan, det är inte vem som helst som köper 120 ha åkermark...

Är boningshuset välskött och lämpligt för en lantbrukare? Då kanske priset av totalen blir större än delarna.
 
Arrendatorn har ett givet intresse att bevaka. Möjligen också ett intresse att förvärva. Omvänt är det inte säkert att en förvärvare tänker själv bruka marken, utan är i behov av arrendator. Den här typen av affärer brukar vara full av fallgropar och vägen till nytt ägande kantas av rävaktighet. Om jag varit spekulant skulle jag börjat med att byta ett par ord med arrendatorn.

Värdet på jordbruksmark beror inte bara på klimatzon och jordmån. Lantbrukets ekonomi förutsätter också att åkerarealen är exempelvis täckdikad och helst uppfyller KRAV-standard. Vanskötta arealer med otäckta diken och sly kostar inga 100 Kkr per hektar. De verkliga toppnoteringarna gäller oftast mindre arealer, som grannar förvärvar exempelvis för att få sammanhängande ägofigur.

Man ska också komma ihåg att arealen ingår i ett åtagande för EU-bidrag. Dessa handlingar är offentliga.
 
Får tacka för era inlägg. Mycket matnyttig information. För min del har jag lagt projektet på is så länge; det är nog inte riktigt min grej att gå runt och förhandla med lantbrukare i närheten.
 
Jag kan förstå dig. Det blir mer en livsstil...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.