Hej alla,

Blir sugen på nytt hus. Dock har jag ingen riktig uppfattning vad slutprisen för ett nyckelfärdigt hus kostar. Skulle vara kul att veta så man kan göra en egen boendekalkyl.

Vad kostar det ungefärligt om man vill ha ett 1 1/2 plans hus i standardutförande exkl tomt med carport och förråd, cirka 130 kvadrat? T.ex. smålandsvillan eller hjältevadshus. Mellan tummen och pekfinger :)
 
Vi har precis byggt, och jag skulle säga att det är näst intill omöjligt att ge en mellan tummen och pekfingret-kostnad eftersom det kan skilja på flera hundratusen då det är många faktorer som spelar in

Vill minnas att då vi kollade så kostade en av Hjältevads 170m2 enplanare runt 2.4 - 2.8 milj nyckelfärdig.

Lättast är att maila till husleverantörden och fråga vad den villan man är intresserad av i standardutförande kostar nyckelfärdig, då har man ett pris att jämföra med mot andra leverantörer.
 
Testa sökfunktionen här på forumet. Det finns många trådar som handar om priser och totala boendekalkyler. Enkelt uppställt:

Huspris + tillval + tomt + byggherrekostnader (ca 200 000) + markarbeten och finplanering av tomt.

Som du förstår varierar priserna rejält beroende på hustyp och tomtpris. Hus och tillval kan vara hur dyra som helst bereonde på vad man gillar.
En grov normalkalkyl för hus med platta på mark skulle kunna se ut enligt följande (ej älvsbyhus, smålandsvillan, hjältevadshus, s:t Annahus och Sidensjöhus)

Hus ca 14-16 000/kvm = 2 MSEK (normalhög standard)
Byggherrekostnader = 0,2 MSEK + VA-anslutning om ej ingår i tomt 0,1 MSEK
Markarbeten (normaltomt) = 0,1 MSEK
Finplanering = 0,1 MSEK

Summa = 2,5 + tomt för ett hus i er storlek.

Fågan är väldigt ospesifik, därför blir svaret väldigt grovt och oprecist.
 
Tack för svaret, med exemplet du gav, blir det över 3 miljoner, lite väl mycket tycker jag, man vill ju göra annat än att bo också :) Men man kanske kan spara några hundra tusen om man inte inreder övervåningen, och tar det om några år...

Du nämner hus byggd med platta. Är detta dyrare jämfört med t.ex. den grund som de andra företagen använder sig av? vad är i så fall för/nackdelar platta jämfört med annan typ av grund?
 
har byggt ett flertal hus under miljonen med men maturligtvis påverkar markpriset och standarden till stor del..
 
Än en gång, använd sökfunktionen angående skillnader mellan konstruktionerna. Frågar du mig så är jag skeptisk till torpargrund. De nya varianterna som är täta och isolerade verkar bättre men är fortfarande lite för oprövade för min smak.

Priset jag angett är som sagt med ganska hög standard samt totalentreprenad. Är man kunnig och kan fixa mycket själv så kan man bygga lösvirke och med delad entreprenad. Insatsen man behöver göra själv är mycket större, men man kan också spara mycket - säkert en halv mille. Men då skall man ha riktigt bra koll på vad man gör.
 
Ni kan titta på Björklidenhus, de har priser för hus samt tillval på sin hemsida så där kan ni själva få en uppfattning av vad ett nyckelfärdigt hus från dem skulle kosta. Tyvärr är det rätt ovanligt med några priser överhuvudtaget på hustillverkarnas hemsidor så jag kan bara hålla med tidigare råd om att sök på forumet och kolla tidigare inlägg i ämnet.
 
tack för tipset! ska kika på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.