Är det stor skillnad i kvalitet på kakel och klinker som man köper på byggvaruhus eller på ställen där de "bara" säljer sånt?

Hur pass stor är egentligen skillnaden på lite dyrare kakel & klinker jämfört med lite billigare?

Finns det märken man bör undvika?

Finns det kakel & klinker som tillverkats på samma ställe men som sen säljs av olika återförsäljare där det är olika märke på produkten och med stor prisskillnad? (Detta har nämligen hänt vad gäller trädgårdsmöbler, de kom från samma tillverkare men återförsäljarna satte olika märke på dom och prisskillnaden var flera tusen).
 
  • Gilla
zetamamman
  • Laddar…
Tror inte skillnaden är speciellt stor. Exlusiva/dyrare kakel är inte speciellt mycket dyrare att tillverka än billigt kakel, därmed borde det inte heller skilja speciellt mkt i kvalitet.
Jag har vid några tillfällen fått köpa kakel till inköpspris från en kund till mitt förra arbetsgivare.
När jag såg deras inköpspriser så reagerade jag över att inköpspriset på det exlusiva kaklet låg i princip i samma nivå som liknade enklare/billigare kakelplattor.
Inköpschefen förklarade det med att det är i grunden inte så stor skillnad mellan de billiga och dyra kaklet men det billiga standard kakel är så pass konkurrensutsatt att kakelfirmorna knappt har några marginaler alls på de produkterna.
 
Jag hörde med firman som renoverade vårt badrum om skillnaden och svaret blev att så länge det är 1:a klassortering så är skillnaderna väldigt små.
Nu gällde vår fråga vanligt vitt matt kakel så kan inte svara på om det är större skillnader på blank/andra färger.
 
Det jag har noterat med billigt Bauhaus kakel är att plattorna inte är exakt lika stora och inte helt plana alla gånger.
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Det jag har noterat med billigt Bauhaus kakel är att plattorna inte är exakt lika stora och inte helt plana alla gånger.
Fredrik
Det brukar vara ett rätt vanligt problem att plattorna är olika stora dock är det inte alltid som kända tillverkare har bättre precision
 
Jag diskuterade detta med kakelkrämarna när jag byggde badrum och enligt dem så var det ingen direkt kvalitetsskillnad på t.ex vitt kakel för 125 kr/kvm och 375 kr/kvm. Skillnaden bestod i att det dyrare kaklet fanns i fler varianter (storlek på plattor och liknande) och gick i mindre upplagor. Vissa riktigt billiga kakel (typ biltema) avrådde de dock ifrån, jag minns inte exakt varför men det kunde se konstigt ut i visst ljus tror jag. Fast de kan ju ha pratat i eget intresse.
 
Ok tack för alla givande svar! Kommer köra med vitt kakel på väggen och mörkare på golvet, svart eller något åt det bruna hållet. Kommer även göra det klassiska att köra samma som på golv även i hörnan i duschen.
 
toker78 skrev:
Ok tack för alla givande svar! Kommer köra med vitt kakel på väggen och mörkare på golvet, svart eller något åt det bruna hållet. Kommer även göra det klassiska att köra samma som på golv även i hörnan i duschen.
Ska du köra med vitt så har Bauhaus ett vitt kakel 30x60 som de tar 99kr/kvm, vi har det i vårt badrum.. riktigt schysst
 
Det vi märkte var att de jämförbara Hornbachkaklet vi tittade på genomgående var tunnare (6 mm) än det kakel från Höganäs vi tillslut köpte (7mm). Kändes robustare men om detta har nån reell betydelse vet jag inte.
Annars tror jag som ovan att dyrare märken finns i fler storlekar och utföranden, vi ville ha 10x10 i duschen för enklare bygga fall och 20x20 i resten och det hade inte HB i samma serie så det blev Höganäs för allt tillslut.
 
Det låter väldigt billigt och bra :)

Men har läst någonstans att ju större plattorna är desto svårare ska det vara att få det att bli bra. Men det vet kanske hantverkarna bättre, de är ju utbildade så kanske bör klara sätta vilket som.
 
Lite OT, men om inköpet gäller ett mindre badrum så tycker jag att man i första hand ska välja det kakel/klinker man vill ha och i andra hand titta på priset. Ett keramiskt badrum kostar i runda tal 100 laxar, och 3-10% av de fiskarna handlar normalt om kakel och klinker. Inredningen kan man alltid byta utan större problem, men keramiken ska man leva med i kanske 25-30 år.

Det går alldeles utmärkt att fixa en fräscht badrum med våtrumsmatta och målat tätskiktsstystem på väggarna för en betydligt lägre kostnad än keramiskt badrum. Om investeringskostnaden är ett problem så är det nog ett bättre val.
 
toker78 skrev:
Det låter väldigt billigt och bra :)

Men har läst någonstans att ju större plattorna är desto svårare ska det vara att få det att bli bra. Men det vet kanske hantverkarna bättre, de är ju utbildade så kanske bör klara sätta vilket som.
Nu har jag isf bara lagt klinkers på golv men jag tycker det är lättare att lägga stora plattor. För en duktig plattsättare gör det definitivt det samma
 
Jag tycker att man ibland kan uppleva att billigare kakel/klinker oftare spricker tokigt när man skär det. Det brukar märkas mest när man behöver diagonalskära, skära tunna strimlor och liknande. Troligen är det en mindre homogen lerblandning. Men det finns billigt material som fungerar utmärkt också.
 
Jag skulle nog säga att man tröttnar snabbare på exklusivt specialkakel än på vitt blankt 15x15, så ur den synvinkeln är det inte värt att betala 500 kr/kvm istället för 50 kr/kvm.

Tänk på alla aprikosrosa flammiga badrum från 90-talet med svindyra bårder som har en teknisk livslängd på 20 år till, men som byts ut så fort man kan ändå.
 
Men det är väl inte samma sak...?
Vi har grått golv och vita väggar, precis som 95 % av de som går in i affären (enligt vår säljare).

Fred vom Jupiter skrev:
Jag skulle nog säga att man tröttnar snabbare på exklusivt specialkakel än på vitt blankt 15x15, så ur den synvinkeln är det inte värt att betala 500 kr/kvm istället för 50 kr/kvm.

Tänk på alla aprikosrosa flammiga badrum från 90-talet med svindyra bårder som har en teknisk livslängd på 20 år till, men som byts ut så fort man kan ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.