Hej!

Vill höra mig för angående kakelsättning och pris beroende på val av kakel då jag köpt nyproduktion och skall bestämma mig för tillval av bland annat kakel och klinkers i badrum. Kakel som ingår är ett standard vitt 20x40cm. Vid val av ett annat kakel kostar det 40 000:- extra för väggar som är totalt 25 m2, kaklet i fråga heter District White 30x60cm och kakelkostnaden för 25m2 ligger på 13725:-. Var kommer de resterande 26275:- från? När jag kollade med de som levererar kaklet trodde dem att det kunde vara dyrare med arbetskostnaden vid denna typ av kakel, men jag tänker att 26000:- låter lite väl mycket? Eller?

Mvh
 
Düsseldorff
Det funkar inte som du tror i en nyproduktion. Bland annat måste du ta hänsyn till att byggherren får blåsa dig precis så mycket de vill när det gäller tillägg. Prissättningen är fri. Vill du ha ett tillägg är det bara att hosta upp slantarna.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det funkar inte som du tror i en nyproduktion. Bland annat måste du ta hänsyn till att byggherren får blåsa dig precis så mycket de vill när det gäller tillägg. Prissättningen är fri. Vill du ha ett tillägg är det bara att hosta upp slantarna.
Det förstår jag! Det jag undrar är om det är en rimlig prissättning, eller om det är ett (rejält?) överpris.
 
Det brukar vara låga priser på basutbudet och duktiga överpriser på alla extraval. Saker som går att byta i efterhand är ofta bättre att ta basprylarna och byta det man vill i efterhand.
 
Düsseldorff
M Mikael Andersson 27 skrev:
Det förstår jag! Det jag undrar är om det är en rimlig prissättning, eller om det är ett (rejält?) överpris.
Rejält överpris.
 
T
Enda sättet att tjäna några pengar på nyproduktion är ju just tillägg då basbetalningen från husfirmorna är alldeles för dålig. Därför jag aldrig jobbar med nyproduktion då det inte är värt det.
 
M Mikael Andersson 27 skrev:
Hej!

Vill höra mig för angående kakelsättning och pris beroende på val av kakel då jag köpt nyproduktion och skall bestämma mig för tillval av bland annat kakel och klinkers i badrum. Kakel som ingår är ett standard vitt 20x40cm. Vid val av ett annat kakel kostar det 40 000:- extra för väggar som är totalt 25 m2, kaklet i fråga heter District White 30x60cm och kakelkostnaden för 25m2 ligger på 13725:-. Var kommer de resterande 26275:- från? När jag kollade med de som levererar kaklet trodde dem att det kunde vara dyrare med arbetskostnaden vid denna typ av kakel, men jag tänker att 26000:- låter lite väl mycket? Eller?

Mvh
Bra tråd måste jag säga. Oftast läser man om hantverkare med oskäliga påslag på detta forum.

Det du stött på nu är hur nyproduktion fungerar och som accepteras av folk. Annars skulle det självfallet inte fungera.

Vi kollade för några år sedan på ett hus från Eksjöhus. Sen kollade vi ”uppgraderings listan”. I princip fick du inget betalt för det som ingick men fick betala bra för tillvalen trots att det borde varit ett avdrag för det som ingick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.