Hej.

Jag har bett om offert på installation av 4 Velux takfönster. Enabart yttre anslutningrna skall genomföras - allt inre arbete med fönstersmyg etc finns ej med utan tillkommer isåfall.
Jag tycker att arbetskostnaden är väldigt hög. Jag har hitintills fått pris på mellan 18-20.000 kr inkl. moms för installation av 4 fönster (enbart yttre anslutning). Själva kostnaden för fönsterna ligger utanför detta förstås.

Jag tycker det är ohemult dyrt. En snickare tar väl ca 350 kr timmen inkl moms. Om man delar 18.000 kr med 350 kr så får man 51 timmar. 51 timmar för att installera 4 fönster och bara göra den externa anslutningen (inget inre arbete)!!!!!

Visst får jag räkna bort några timmar för framkörningsavgift, men ändå.
Ja, herregud, många svenska hantverkare är banne mig enormt överbetalda, eller så är de världens långsammaste... ;-)
Man undrar ju om det överhuvudtaget finns någon konkurrens i byggbranchen?

FRÅGA: Hur många timmar tar det egentligen att installera ett takfönster för en yrkesman? Jag inser att det kan behövas 2 man vid vissa moment.
Hur lång tid tar det för en snickar-amatör?

Nedan ser ni min offertförfrågan:

Inga avväxlingar skall göras utan det är en standard installation.
Villan är en 1,5 plans villa med betongpannor och 30 graders lutning. Villan är från 60-talet.
På de 2 platser där singlefönsterna skall monteras finns idag mindre takfönster som skall bort. Ett av takfönsterna är ovanför en trappa så där behöver man bygga en enklare ställning i trappan för att komma åt innertaket.

2 stycken Komfort Extra Plus GGU 0060 78x140 M08 S2. Dessa 2 fönster skall monteras bredvid varandra i en gemensam intäckningsplåt enligt Velux Duo koncept. Gapet mellan takstolarna är ca 84 cm.

2 st Komfort GGU 0059 78x140 M08 S2. Dessa 2 fönster skall monteras som single fönster. Gapet mellan takstolarna är ca 84 cm.

Offerten skall endast innehålla arbetskostnader för
1. håltagning i taket,
2. montering av fönsterna inklusive den utvändiga anslutningen med tillpassning av plåtar, takpannor, isolering, osv.
3. samt kostnaden för fönstrena med tillbehör

Vi vill alltså att allt skall göras förutom den invändiga anslutningen av fönstrena. Vi vill alltså f.n. ej ha offert på den invändiga anslutningen.
 
En snickare tar inte 350:- inkl moms utan snarare 350-400 i timmen exkl moms.
Det låter faktiskt inte helt orimligt med den offerten du fått.
Det är lite pill med att montera takfönster. Och man behöver vara två för att få lite effektivitet i det genom hantlangning, lyfta i för att kontrollera funktion, lyfta ur igen för att sedan montera plåtar och duk, kapa takpannor mm...
Ett tips är att plocka bort så mycket som möjligt i det rummen du skall byta fönster för det blir rätt så skitigt.
Glöm inte att söka byggnadslov för de nya takfönsterna.
Lycka till.

Glöm ej ROT-bidraget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.