Vi måste "renovera" tre gamla golvbrunnar. Har ni någon ide hur lång tid det tar för en hantverkare att fixa och vilka kostnader måste vi räkna med? Några andra tips?
 
Plast- eller gjutjärnsbrunnar?
Byta ut eller renovera/plasta?
Träbjälklag eller betong?
 
Det är en gjutjärnsgolvbrunn idag och det ska bli plast.
 
De skall BYTAS inte renoveras, normalpris för brunnsbyte 4-6' blir billigare om man kan göra fler samtidigt (men å andra sidan har du med hantverkare att göra som man vet ju aldrig... ;)), Räkna en dag/st eller möjligtvis 3 på 2 beroende på förhållanden.

Kräv att hantvekaren monterar den klart (gjuter) och att den sittet i våg men framförallt på rätt HÖJD mht framtida tätskikt, acceptera INTE snack om förhöjningsringar etc, det skall göras rätt från början, detta blir den allra känsligaste punkten i badrummet
 
Ursäkta om jag kapar tråden lite men jag har samma dilemma behöver byta golvbrunn i tvättrum samt byta och flytta den i badrummet och lägga in nya mattor. Jag har rivit de gamla mattorna och skall bila upp betongen där jag vill ha de nya brunnarna frågan är bara vad som är ett acceptabelt pris om rörisen fixar brunnarna och drar rör där jag själv bilat upp. Nån som har en humm ? Något man bör tänka på före / efter mer än att få avrinningen rätt och brunnen i rätt höjd ?
 
Priset har jag ingen aning om men att dona med avloppsrör är mycket enkelt - så klarar du att bila så kan du alldeles säkert pussla ihop rör. Kolla in på www.minhembio.com/jcoboy och klicka på relaxen så ser du hur jag gick tillväga med mina avloppsrör.
 
Såg dina bilder och fick en stor portion inspiration, sagt och gjort igårkväll / natt åkte golvet upp och två brunnar frilas, passade även på att bila fram en ränna för att flytta WC stolen en och en halv meter. Tog inte speciellt lång tid och var inte direkt svårt. Hade antagligen betalat hantverkare dyra pengar för det där då jag trodde det var betydligt jobbigare. Tackar! Så i veckan blir det att byta brunnarna och gjuta.
 
Härligt att höra - kör hårt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.