Å, drömhuset finns att köpa men har inte varit bostad tidigare. Vi behöver göra ett överslag för hur mycket som kan vara rimligt att betala för själva huset. Vi vill ju ha både kök o badrum mm i huset om vi ska bo där ;)

Någon som vet mellan tummen o pekfinger vad man ska räkna med i pris för ett komplett kök ? Rummet är idag ett stort samlingsrum o vatten o avlopp finns framdraget till toan vägg i vägg.
Har inte tänkt budget IKEA/Rusta, men inte lyx lyx utan "mittimellan". Dock induktion o självavfrostande frys etc. ALLT behövs, skåp, diskbänk, vitvaror etc etc. Blir ett stort kök, så rätt mycket skåp, alt blir det bygga ett skafferi att gå in i. (rummet är typ 50 kvm). Någon som har erfarenhet a vad det kan gå lös på?

Material: ?Kr
Arbetskostnad: ?kr
 
Material:100 000 kr

Arbete: 90 000 kr

Vitvaror: 40 000 kr

...som man frågar får man svar.....
 
  • Gilla
Byggtips
  • Laddar…
Vitvaror 60000.
Kök 100 000.
Arbete kök 80 000.
Toa/wc/bad 60 000.
Arbete 60 000.

Det kostar att dra vatten, avlopp, el, vent...
 
Hemmakatten
Vitvaror minst 80´ inkl TM o TT. Köpte för 4 år sedan, till ett bra pris, goda kvalitetsmaskiner men inte supertoppskiktet o betalade då 72´.

Nytt kök, lätt 200'. det är dessutom golv, tak o väggar.

Badrum, 150 - 200'.

Tänk på all el och vatten o avlopp som måste dras.

Och alla som nu säger att man kan fixa mkt billigare, tänk på att trådskaparen inte ville ha den billigaste skiten och inte vill göra allt själv.
 
  • Gilla
Byggtips
  • Laddar…
Det billigaste skulle jag inte ens våga rekka.
 
Tackar för svar.

kamilenski skrev:
Det billigaste skulle jag inte ens våga rekka.
nä, o vi räknar nog hellre för högt än för lågt o har typ inte tänkt göra något själva med tanke på att vi har småbarn o inte gjort annat än målat o tapetserat innan.
 
Vårt kök (som är ca 12 kvm) kommer gå lös på ca 100' för själva köket (stommar, luckor, lådor, bänkskiva etc), 60' för vitvaror (inbyggnad ugn, micro, häll och DM, + "vanliga" kyl, frys + fläktkåpa). Till detta kommer sedan golv, tak mm samt givetvis arbetskostnaden.
Gjorde om badrummet för två år sedan. Räkna med 200' om det är så stort att ni ska ha både badkar och dusch. Är det mindre så att det "bara" blir dusch o wc så blir det kanske 150'.
Räkna också med att arbetena kommer ta minst 4-5 vardera (för kök och badrum).

Lycka till!
 
K Klockan skrev:
Vårt kök (som är ca 12 kvm) kommer gå lös på ca 100' för själva köket (stommar, luckor, lådor, bänkskiva etc), 60' för vitvaror (inbyggnad ugn, micro, häll och DM, + "vanliga" kyl, frys + fläktkåpa). Till detta kommer sedan golv, tak mm samt givetvis arbetskostnaden.
Gjorde om badrummet för två år sedan. Räkna med 200' om det är så stort att ni ska ha både badkar och dusch. Är det mindre så att det "bara" blir dusch o wc så blir det kanske 150'.
Räkna också med att arbetena kommer ta minst 4-5 vardera (för kök och badrum).

Lycka till!
4-5 vad?
 
B BigGitt skrev:
Vitvaror 60000.
Kök 100 000.
Arbete kök 80 000.
Toa/wc/bad 60 000.
Arbete 60 000.

Det kostar att dra vatten, avlopp, el, vent...
Antingen har jag blivit lurad eller så räknar du väldigt lågt för det där är betydligt mindre än vad jag betalat det senaste året.
 
U
zarkov zarkov skrev:
Antingen har jag blivit lurad eller så räknar du väldigt lågt för det där är betydligt mindre än vad jag betalat det senaste året.
du kommenterar också ett 12 år gammalt inlägg.
En villa som kostade 2.5M att bygga då kostar 4M med samma standard nu 12 år senare.
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Antingen har jag blivit lurad eller så räknar du väldigt lågt för det där är betydligt mindre än vad jag betalat det senaste året.
Väldigt sant. My mistake.
 
BirgitS
B Byggtips skrev:
4-5 vad?
Veckor troligen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Veckor troligen.
4-5 v för ett kök. Då måste väntetiden för måttbeställd stenskiva ingå.
Annars är det helt galet
 
BirgitS
B Byggtips skrev:
4-5 v för ett kök. Då måste väntetiden för måttbeställd stenskiva ingå.
Annars är det helt galet
Jag tycker också att det låter mycket för kök, men det var kanske mycket jobb som gjordes på samma gång i Klockans kök t.ex. rivning av vägg.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker också att det låter mycket för kök, men det var kanske mycket jobb som gjordes på samma gång i Klockans kök t.ex. rivning av vägg.
Ett normalt stort kök inkl rivning o golv med levererad bänkskiva skulle jag säga ta ca 2 v. För 2-3 gubbar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.