Är nybliven kaminägare och undrar vad ett rimligt pris är för ved är? Vill köpa lastat på släpvagn (stjälpt?), ej staplat. Vad är ett rimligt m3-pris? Vilket pris är att betrakta som dyrt?
 
Hej. Tror det beror mycket på var någonstans man bor och om man har någon kontakt. Betalar 350 per kubik staplad torr blandved. Kompisarna betalar 300 för skjälpt kubik. Tror inte det är svårt att få tag på billigare om man hör sig om. Detta är 4 mil norr om Göteborg.
 
Intressant prisbild. Man skulle kunna tro att det är billigare ju längre upp i landet man kommer eller ju närmare skogen man bor. Så verkar det dock inte vara generellt, enligt vad jag läser mig till här på forumet. Vet egentligen inte vad det beror på men veden är en bra business för många här i krokarna och priserna har stigit rejält de senaste åren. I dagsläget får jag betala 400-500/kubik (säckad på pall eller stjälpt mått) för björkved. Då är den torr och klar för eldning. Det går att hitta lite billigare men då är det kanske inte lika torrt. Någon brist på träd råder det knappast här så det kan inte vara förklaringen...man ser inte skogen för alla träd ;-)
 
Prisindikation från Skåne/Blekinge:

Klossved (torr året runt) = Det är sågade vedbitar av bok, ek eller ask, sågade i 15 - 35 cm långa "plankbitar".
380:- /m³

Kluven bok, björk och ek
Bok 390:- /m³
Björk 375:- /m³
Ek 365:- /m³


Säckad ved - 40 liter
40:-
Säckad ved - 1 m³ på sj-pall
550:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.