Hej på er!

Här kommer en blänkare om priset för lättbetongblock. Se det som ett riktvärde och inga exakta siffror.

Ytong från Yxhult eller Siporex byggblock från H+HCelcon kostar ca 435-450kr/m2 inklusive moms.

Dessa siffror bygger med största sannolikhet på att man köper en större mängd byggblock (typ ett antal som motsvarar en stomme till en hel villa).

Notera att till detta kommer limm, frakt, nät, puts, färg samt eventuellt isolering om man så vill.

Utöver Yxhult och H+HCelcon finns andra utlänska tillverkare av lättbetongblock som kan vara av intresse:

* Tyska Hebel
* Estniska Aeroc (billigt alternativ till Yxhult)
* Polska Ytong (mycket bra priser jämfört med Sverige)

Mvh Stefan  :)
 
joen

Är du inte en pärla? ! !

Det är det här som forumet är till för. Tackar och bockar för denna förträffliga information.

Vet du priser för bredare block? Det jag angav ovan för Ytong/Siporex hade en bredd på ~350mm. Om man använder 200mm i ytterväggarna är nog isolering ett krav för att få ett anständigt U-värde ;)

Mvh Stefan  :)
 
Lägger man dubbla rader så blir väggen 40cm tjock och priset det dubbla dvs 260kr / kvm... Alltså borde 35cm vara lite billigare tycker man ju
 

Angående 213kr/m2 och då tillkommer moms, tull(?), frakt.... något mer?

Mvh Stefan
 
Hej igen!

Det var en låååång lista på produkter och min polska är lite ringrostig  ;)

Antar att BLOCZKI står för "block", "BELKA" för balk,  och "Cena netto loco zakad" nettokostnad någonting (alltså inklusive Polsk mervärdesskatt?). Men vad betyder "NADPROA ZESPOLONEGO YF" och vilken typ av transport syftar kolumnerna nedan på?

"Przybliona cena penego transportu"
 och
"Przybliona cena penego transportu z rozadunkiem"

De 10.000kr du nämnde tidigare låter väldigt billigt för en lastbil om man inte har lite tummis med föraren  ;D

Någon som vet vad tull på byggprodukter från Polen kan tänkas kosta?

Mvh Stefan  ::)
 
Så nu har jag kollat lite. Om du skall tulla allt så var jag inne på tullen hemsida och kollade lite. Man måste betala 25% moms på matrial +frakt. Det var lite luddigt med vilken tariff man skulle välja så jag tog sten block samt tegelsten detta gav att man måste betala 2% till. Det finns även tele nr som man kan ringa så får man hjälp.

Köper du i Polen så kommer det att bli Taxfree då du inte skall betala moms i Polen. Momsen i Polen är ca 22 %. Det är inte säket att du får tillbaka allt men ca 18% borde inte vara några problem.

Jag måste dock säga att en 24 tons lastbil kostar ca 8000 kr jag ringde till 2 speditörer. Jag trodde att man fick köra 42 tonnare i Polen men det fick man inte.

Hur mycket rabatt fick du hos Yxhult? Räkna med att du får samma rabatt i Polen om du köper mycket.


M.V.H

Jörgen

P.S När man endå är där så köper man Klinkes och dyl så att man fyller upp lastbilarna.
Jörgen
 
Jag glömde att säga att jag ringde till svenska speditörer. Tar man last bilarna från Polen så blir det säkert billigare.
 
Måste bara säga att frakten är sanslöst billig...ta timpenning på det där får du se.
Eller: Skicka en taxi till Polen med ett femtongrams kuvert och jämför.


Måste man betala extra moms på frakten från en svensk speditör? Man betalar ju moms är fakturan kommer?
 
Den översättningen du gjorde stämmer bra. Transporten med eller utan avlastning gäller nog bara i polen men man kan ju fråga. Detta är en extra kostnad om man inte hämta stenen själv. Jag fick en prislista från bejers där transport från danmark skulle kosta 300-450 kr /ton beroende vad man bodde. Antag man behöver 60 ton a 350 kr/ton blir det 21000 kr hur kan de motevera det?


Så skall man frakta något så ring till en speditör!

Karl 12:
Måste man betala extra moms på frakten från en svensk speditör? Man betalar ju moms är fakturan kommer?
Prova ring till Tullen de har en informations sevice jag var lite trött när jag pratade med henne.
http://www.tullverket.se/
 
Hej hopp!

AC: Anledningen till att jag skrev "lim" var att det är just detta som H+HCelcon anger i sina priser. Tackar för beskrivningen ovan gjord av Jörgen!

Undrar om det inte är tunnfogs-limm varianten som används för Yxhults Ytong också bara det att de använder namnet "cement"? Antar att limmet är en form av cement eller?!

Angående U[sub]vägg[/sub]: värdet för hela väggen kan väl ändå aldrig bli bättre än isoleringen själv? Jag kanske inte snappat det här med själva U-värde begreppet?! Man strävar alltid efter att få så låga U-värden eller hur?

Mvh Stefan  ;)
 

AC!

Ahhh klart som korvspad! Det gäller att hålla tungan i rätt mun ;D

Visst är det så att de olika skikten bidrar med sin lilla del i isoleringen vilket gör att U[sub]vägg[/sub] självklart kan bli "bättre" än bara isoleringen självt.

Tack för den fina förklaringen ovan!

Mvh Stefan :)
 
Lättbetongväggar har rätt höga U-värden men jag har fått mig till livs att de i praktiken är bättre vad gäller energihushållning än vad värdena indikerar då de har en betydande värmetröghet och dessutom ger en tätare konstruktion. Jämför man med mineralull rakt av ( som isolerar ca 5ggr bättre, dvs 40 cm lättbetong motsvarar 8 cm mineralull medan det av cellplast hade räckt med 4 cm ) skall man också komma ihåg köldbryggorna vid reglar mm.
Pratade med en lokal Ytong-försäljare häromdan och han sade att man slutat limma utan använder tunna murfogar. Lyssnade bara med ett halvt öra då det inte var detta jag var intresserad av just då. Vet inte heller vad som skiljer en limfog från en murfog och hade inte tänkt fördjupa mig i det heller utan låta muraren göra vad han ville, men nu väcktes ändå ett visst intresse. Någon som kan förklara skillnaden?
 
En sak till:
Den polska Ytongen, görs den på samma ställe som den svenska? Och, kanske naiv fråga, hur kan det skilja sig så in i .. mycket i pris??
 
Hej!

Är det någon som vet priser på Ytong från Estniska Aeroc? Enligt ett pressklipp som jag såg tidigare på webben så var meningen att de ska konkurera med Yxhult som annars verkar vara den dominerande spelaren på svenska (skandinaviska?) marknaden.

Mvh Stefan  :)
 
AC!

Ojoj, nu kom ytterliggare ett nytt begrepp in i bilden, Lambda ???

Är det tryckfelsnisse som varit framme eller är Lambda samma sak som U-värde? W/m2K resp. W/mK  >:(

Vad skiljer följande värden åt?


U = ?
U[sub]k[/sub] = ?
U[sub]vägg[/sub] = ?
K = ?
Lambda = ?

Mvh förvirrad Stefan  :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.