Har fått ett pris på en bänkskiva av granit(africa nero) som är ca 4,4 lpm och håltagning för häll & diskho för 37000 kr och då ingår frakt och montering!
Är detta rimligt eller?
Är det någon som kan ge sin synpunkt på priset?
 
Vi köpte en granitbänk av samma kvalité, ca 1.5 meter lång med urtag för häll för ca 3 år sedan. Vill minnas att vi betalade ca 4000kr. Den var dock så liten att vi kunde transportera hem den själv.
Vi köpte vår skiva direkt från stenfirman Bror Törner, Kungsholmen. Hade vi köpt motsvarande via köksfirma hade vi då fått betala det dubbla. Värt att kolla! Liknande stenfirmor finns på fler ställen runt stan, tex Edsvikens sten, Sollentuna.
Vi har varit jättenöjda med vår bänkskiva. Perfekt med sten runt spishällen!
Malin
 
Det som de brukar ta bra betalt för är monteringen av diskhon samt den service som de ger genom att mäta och leverera skivan.
En liten stenskiva är inga större problem att köra hem själv, men när de blir stora så är det inte kul. Vår skiva som är 2,6 m krävdes 5 man för att lyfta upp, den är dessutom skarvad. Den väger ca 150 kg.
De är väldigt sköra, stöter man i någonstans är det stor risk att skivan går sönder.
 
Hej!

Vi kommer också att köpa en africa nero som är 3,2 meter. Vi har kollat runt hos olika stenfirmor + hos olika köksleverantörer. Priserna ligger mellan 20-25 000 kr inkl nerfräsning av vask, håltagning för blandare och ho. Att de kommer hem och mäter, levererar och monterar kostar mellan 4-5000 kr. Jag tycker det är en billig försäkring. Vet en som envisades om att köra hem den själv. Slutade med att den knäcktes. Fast man inte kan tro det så är de väldigt sköra.

// Pia
 
Vi betalde 39.000 för vår Nero Africa. Då ingick:
6,7 lpm (eller 3,48 m2), håltagning för häll samt en rund ho coh en diskbänk, två kranhål och transport samt mätning.
(Den runda hon samt diskbänken med två hoar från Intra är också inräknat i priset).
Väldigt mycket pengar, men vi är så nöjda!! :)
 
Hej,
vi har betalat 26000kr för vår nero assoluto 30mm, 5m2, inkl urtag och armering för häll och urtag samt planmontering av ho. I priset ingår även Intra´s Horizon diskho. Polerad rak framkant och polering av gavelkant, samt emballage ingår även det. Frakt ingår ej. Mycket schysst pris, tycker jag! :)

Mvh
TyraMyra
 
Vi betalade 2.700 kr + moms /m2 för vår granit å det var inklusive håltagning för alla hoar + spis för ett år sen. Sen var det en fraktkostnad på 4000 kr

Vi behövde 10 m ca 6m2 så slutsumman hamnade på ca 25 000:-. tycker vi var ett bra pris för ett år sen....

vi valde nero assolution.... Köpt hos www.granitinterior.se (Södertälje)
 
Vi betalar ca 50,000 för en ö på 180x120, en bit 210x66 med hål för spishäll samt en bit 216x66. Mätning, hemkörning och montering samt montering av två undermonterade diskhoar och håltagning för blandare och diskmedelspump. Denna gången köpte vi från Kviks leverantör Diapol (tror jag att de hette). Förra gången köpte vi ungefär hälften så mycket sten (då från Bror Törner) och då kostade det hälften så mycket så det verkar rimligt. Från Bror Törner ingår dock ingen mätning eller hemkörning/uppbärning.
 
Bänkskivor i Nero Impala (medium) kostar 2.300:- inklusive moms / löpmeter Ca: 60 - 65 cm djup med en rak polerad kant
Urtag 1.500:- / st med dubbla förstärkningar (glasfiber) fram och baktill
Planlimmning kostar cirka 2.500:- extra
Pall o specialemballage 650:-
Frakt tillkommer
 
TyraMyra skrev:
Hej,
vi har betalat 26000kr för vår nero assoluto 30mm, 5m2, inkl urtag och armering för häll och urtag samt planmontering av ho. I priset ingår även Intra´s Horizon diskho. Polerad rak framkant och polering av gavelkant, samt emballage ingår även det. Frakt ingår ej. Mycket schysst pris, tycker jag! :)

Mvh
TyraMyra
Hej! Vart köpte du?
 
Kolla med denne killen, han gör bra jobb och är vad jag förstår väldigt privärd.



Anderstorps Granit Magnus Ambjörnson
Företagsinfo
Postadress:
Dalgatan 7
334 31 Anderstorp
Besöksadress:
Storgatan 8
334 33 Anderstorp

Telefon:
070-5860381
Fax:
 
eN ÄLDRE TRÅD SER JAG, MEN SKRIVER här ändå,

Jag vill ha en granitbänk i ett stycke som är 3,5 meter, 2 utsågningar för häll o ho. Men det är bara 40cm mellan häll o ho, är det för lite? Kanske finns en "knäck-risk" ? ..alternativet blir då att göra 2 granitstycken som man skarvar vid hällens utsågning, men det är snyggare med ett helt granitstycke utan skarvar, dock lite svårt att få upp i lägenheten :./
 
vilken tur att man har folk som kan göra det själv!

obehandlad granit köptes på blocket. vi gav under 4000:- för tre skivor som var ca 3 m långa.

min man och hans bror behandlade sedan dem, sågade hål för diskhon och monterade allt.

min svåger jobbar på ett stenföretag och kan allt detta själv, men jobbet gjordes i hans garage.

låter som man kommit billigt undan.
 
Kolla här: www.diapol.se
Jag har köpt till både lgh och till fritidshuset, kanonpriser och snabba leveranser. Det pris du fått verkar orimligt högt, kanske beror det på längden. De flest klarar inta att gtillverka eller ens transportera sådana längder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.